Brev:
Renlighed... mon det er nu?
23. april 2012
Alder:
2 år, 10 mdr.
Renlighed... mon det er nu?
Hej igen Helen
Og mange tak for dine gode svar sidst. Det er dejligt at få noget konkret og brugbart.
En af mine spørgsmål sidst omhandlede bla. det at skulle smide bleen. Jeg tror faktisk vores datter er længere fremme end jeg måske har givet indtryk af. Hun er de seneste par dage begyndt at sige til når hun skal tisse, hvor jeg selvfølgeligt ( har smidt alt jeg havde i hænderne) og fået hende på toilettet med succes. Jeg har rost hende og hun har været stolt af sig selv. Det sker nu altid når vi er i bad, men er så også sket når hun bare går rundt med ble.
Hun er også helt klar over hun laver pølser, for hun søger væk fra os og kan finde på at genne os væk, da hun gerne vil være sig selv. Jeg spørger meget ofte om vi ikke skal på potten, men det har hun slet ikke lyst til.
Mit spørgmål er derfor. Skal vi stadig vente til sommer, når hun er startet i børnehave og vi har sommerferie? Eller forpasser vi chancen, nu hvor hun selv er igang med processen.
Kunne vi gøre det, at vi begynder at indfører fast toilettid morgen og aften og ser hvordan det så går?
Hvad gør jeg i de situationer, hvor jeg ikke kan komme springende med det samme. Ex. hvis jeg sidder og ammer lillebror?
Hvor lang en proces er det typisk at blive renlig? Jeg tænker hvor længe skal man køre de faste toilettider morgen og aften for at gå til næste skridt?
Hvordan og hvornår skal hun motiveres til at lave pølserpå toilet/potte?
Jeg er sådan i vildrede, for synes tidspunktet er nu, hvis jeg isoleret set ser på hende, men hvis jeg tænker på hendes relativ nye rolle som storesøster og at hun snart skal i børnehave, så bliver jeg bange for at det vil være forkert. Hun stortrivrs dog i rollen som storesøster.
Hvis nu du synes vi skal gå i gang med renligheden, skal vi så i stedes vente med at afvænne sutten? Som jeg ellers var i gang med at forberede hendepå, vi har talt om det en del gange. Hvor jeg har fortalt at man kan sende den til julemanden og at store børns tænder ikke kan lide sutten. Det er hun faktisk ret interesseret i at høre om, men jeg fornemmer hun finder en del tryghed ved sutten, som hun ellers aldrig har brugt ret meget.
Mange hilsner
moderen i vildrede