Renlighed... mon det er nu?

23. april 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Renlighed... mon det er nu?

Hej igen Helen

Og mange tak for dine gode svar sidst. Det er dejligt at få noget konkret og brugbart.
En af mine spørgsmål sidst omhandlede bla. det at skulle smide bleen. Jeg tror faktisk vores datter er længere fremme end jeg måske har givet indtryk af. Hun er de seneste par dage begyndt at sige til når hun skal tisse, hvor jeg selvfølgeligt ( har smidt alt jeg havde i hænderne) og fået hende på toilettet med succes. Jeg har rost hende og hun har været stolt af sig selv. Det sker nu altid når vi er i bad, men er så også sket når hun bare går rundt med ble.

Hun er også helt klar over hun laver pølser, for hun søger væk fra os og kan finde på at genne os væk, da hun gerne vil være sig selv. Jeg spørger meget ofte om vi ikke skal på potten, men det har hun slet ikke lyst til.

Mit spørgmål er derfor. Skal vi stadig vente til sommer, når hun er startet i børnehave og vi har sommerferie? Eller forpasser vi chancen, nu hvor hun selv er igang med processen.

Kunne vi gøre det, at vi begynder at indfører fast toilettid morgen og aften og ser hvordan det så går?

Hvad gør jeg ...

Annonce

... i de situationer, hvor jeg ikke kan komme springende med det samme. Ex. hvis jeg sidder og ammer lillebror?

Hvor lang en proces er det typisk at blive renlig? Jeg tænker hvor længe skal man køre de faste toilettider morgen og aften for at gå til næste skridt?
Hvordan og hvornår skal hun motiveres til at lave pølserpå toilet/potte?

Jeg er sådan i vildrede, for synes tidspunktet er nu, hvis jeg isoleret set ser på hende, men hvis jeg tænker på hendes relativ nye rolle som storesøster og at hun snart skal i børnehave, så bliver jeg bange for at det vil være forkert. Hun stortrivrs dog i rollen som storesøster.

Hvis nu du synes vi skal gå i gang med renligheden, skal vi så i stedes vente med at afvænne sutten? Som jeg ellers var i gang med at forberede hendepå, vi har talt om det en del gange. Hvor jeg har fortalt at man kan sende den til julemanden og at store børns tænder ikke kan lide sutten. Det er hun faktisk ret interesseret i at høre om, men jeg fornemmer hun finder en del tryghed ved sutten, som hun ellers aldrig har brugt ret meget.

Mange hilsner
moderen i vildrede

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.