Tilbageholder urin og afføring

7. juni 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

Tilbageholder urin og afføring

Hej Helen,

Kan se at der er lang svartid lige nu, dog forsøger jeg at skrive til dig - har virkelig brug for et godt råd i forhold til at gribe vores situation helt rigtigt an!

Niklas er nu lidt over 3 år, en super velfungerende dreng - meget følsom, perfekt til at tale og er lige startet i børnehaven efter påske. Han har tacklet det fint, han kan stadig være lidt ked af at blive afleveret - men pædagogerne beroliger os med at han klarer sig fint, så snart vi er gået. Dette er umiddelbart det eneste nye som er sket for ham - han skal være storebror, men først til august. Så han kan ligesom ikke allerede være påvirket af det..

Problemet er, at han de sidste dage har vist en tendens til at holde på sin urin og afføring. Han bruger stadig ble - han har aldrig vist interesse for at smide den, og det er vores opfattelse at han heller ikke helt er klar over sammenhængen - han har dog enkelte gange sagt, at han gik ind på sit værelse for at lave i bleen - men han har aldrig villet sidde på hverken potte eller toilet - nærmere tværtimod.

I børnehaven har de dog forsøgt at sætte ham på toilet dagligt - og i de sidste par uger forsøgt at tage bleen af ham, efter sigende fordi han også gerne selv vil. Det har betydet utallige poser med vasketøj, fordi han faktisk dagligt har haft uheld - ikke med afføring, men med at han har tisset i bukserne.

Vi har selv kun en gang oplevet det samme, da vi var på ferie - og han iført kun badebukser gik rundt i vandkanten. Da tissede han også - og det resulterede i et meget ulykkeligt barn.

Vi har helt bevidst ikke tvunget ham til at sidde på toilet eller potte - alle har rådgivet os at vente til han var kommet ind i dagligdagen i børnehaven, men jeg tror simpelthen at han har haft dårlige oplevelser deroppe, fordi de gentagne dage har taget bleen af ham.

Nu holder han igen ...

Annonce

... - så han på de seneste fire døgn har tisset 4 gange, nogle gange med meget stor smerte - jo selvfølgelig fordi blæren har været så udspilet at det har gjort ondt at give los og få den tømt.

Vi har søgt læge, de har sagt at det er gode tegn at han spiser og drikker, og ellers er tilpas når blæren er tømt - han har ikke under hele forløbet haft feber, og lægen har også tjekket at der ikke er bakterier i urinen. Dog skal vi ind med endnu en urinprøve snarest muligt så den kan sendes til dyrkning.

Det er tydeligt at han også holder afføring tilbage - men går ud fra det let hænger sammen? Han lavede 4 gange i lørdags, men havde forinden da ikke lavet i 4 dage og har ikke lavet siden. Fra i dag har vi sat i gang med Lactulose - iflg. råd fra lægen.

For os er det vigtigste nu at gribe sagen helt korrekt an. Skal vi fokusere så lidt som muligt på det? Skal vi tale med ham om det? Hvordan får vi bygget det sådan op igen, at han får et naturligt forhold til det?
Åh - det gør så ondt i hjertet, når man kan se at han lider - og man ved bare ikke om de kommentarer og det man siger til ham, af ham forstås forkert.

Lægerne er ikke så bekymrede - jeg synes bare ikke dette bør stå på for længe, vi er nødt til at komme videre herfra. Måske har du et par gode råd for, hvordan vi kan tackle det - og især hvad vi siger til ham, når han får ondt, når han løber trissende rundt fordi han skal tisse men ikke kan (som han selv siger) - og også når han har tisset, så vi ved hvad der vil være mest korrekt at gøre..

Værd at nævne er også, at lægerne har konstateret at det ikke er pga forhudsforsnævring, hvad vi nemlig først troede. Men alt er som det skal være - så burde ikke umiddelbart være noget fysisk som forhindrer ham i at tisse..

Jeg håber det er oplysninger nok - og jeg ser frem til dit svar.

Med venlig hilsen,
Helle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

31. december 2023 | Sovevaner | 3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen. Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du...

Annonce

Viden om børn:

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.