Brev:
Tilbageholder urin og afføring
7. juni 2010
Alder:
3 år, 2 mdr.
Tilbageholder urin og afføring
Hej Helen,
Kan se at der er lang svartid lige nu, dog forsøger jeg at skrive til dig - har virkelig brug for et godt råd i forhold til at gribe vores situation helt rigtigt an!
Niklas er nu lidt over 3 år, en super velfungerende dreng - meget følsom, perfekt til at tale og er lige startet i børnehaven efter påske. Han har tacklet det fint, han kan stadig være lidt ked af at blive afleveret - men pædagogerne beroliger os med at han klarer sig fint, så snart vi er gået. Dette er umiddelbart det eneste nye som er sket for ham - han skal være storebror, men først til august. Så han kan ligesom ikke allerede være påvirket af det..
Problemet er, at han de sidste dage har vist en tendens til at holde på sin urin og afføring. Han bruger stadig ble - han har aldrig vist interesse for at smide den, og det er vores opfattelse at han heller ikke helt er klar over sammenhængen - han har dog enkelte gange sagt, at han gik ind på sit værelse for at lave i bleen - men han har aldrig villet sidde på hverken potte eller toilet - nærmere tværtimod.
I børnehaven har de dog forsøgt at sætte ham på toilet dagligt - og i de sidste par uger forsøgt at tage bleen af ham, efter sigende fordi han også gerne selv vil. Det har betydet utallige poser med vasketøj, fordi han faktisk dagligt har haft uheld - ikke med afføring, men med at han har tisset i bukserne.
Vi har selv kun en gang oplevet det samme, da vi var på ferie - og han iført kun badebukser gik rundt i vandkanten. Da tissede han også - og det resulterede i et meget ulykkeligt barn.
Vi har helt bevidst ikke tvunget ham til at sidde på toilet eller potte - alle har rådgivet os at vente til han var kommet ind i dagligdagen i børnehaven, men jeg tror simpelthen at han har haft dårlige oplevelser deroppe, fordi de gentagne dage har taget bleen af ham.
Nu holder han igen - så han på de seneste fire døgn har tisset 4 gange, nogle gange med meget stor smerte - jo selvfølgelig fordi blæren har været så udspilet at det har gjort ondt at give los og få den tømt.
Vi har søgt læge, de har sagt at det er gode tegn at han spiser og drikker, og ellers er tilpas når blæren er tømt - han har ikke under hele forløbet haft feber, og lægen har også tjekket at der ikke er bakterier i urinen. Dog skal vi ind med endnu en urinprøve snarest muligt så den kan sendes til dyrkning.
Det er tydeligt at han også holder afføring tilbage - men går ud fra det let hænger sammen? Han lavede 4 gange i lørdags, men havde forinden da ikke lavet i 4 dage og har ikke lavet siden. Fra i dag har vi sat i gang med Lactulose - iflg. råd fra lægen.
For os er det vigtigste nu at gribe sagen helt korrekt an. Skal vi fokusere så lidt som muligt på det? Skal vi tale med ham om det? Hvordan får vi bygget det sådan op igen, at han får et naturligt forhold til det?
Åh - det gør så ondt i hjertet, når man kan se at han lider - og man ved bare ikke om de kommentarer og det man siger til ham, af ham forstås forkert.
Lægerne er ikke så bekymrede - jeg synes bare ikke dette bør stå på for længe, vi er nødt til at komme videre herfra. Måske har du et par gode råd for, hvordan vi kan tackle det - og især hvad vi siger til ham, når han får ondt, når han løber trissende rundt fordi han skal tisse men ikke kan (som han selv siger) - og også når han har tisset, så vi ved hvad der vil være mest korrekt at gøre..
Værd at nævne er også, at lægerne har konstateret at det ikke er pga forhudsforsnævring, hvad vi nemlig først troede. Men alt er som det skal være - så burde ikke umiddelbart være noget fysisk som forhindrer ham i at tisse..
Jeg håber det er oplysninger nok - og jeg ser frem til dit svar.
Med venlig hilsen,
Helle