Potte/toilettræning

26. maj 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Potte/toilettræning

Hej Helen

Så er vi indtil videre færdig med sygehusbesøg - alle prøver har været normale. Dejligt! Men der er jo andre ting, man som førstegangs-forældre kan have svært ved at vide hvordan vi bedst griber an.

Emil er lige blevet to år, så vi er så småt begyndt at tænke på alt det her med at komme af med bleen. Emil gider nemlig IKKE have ble på, bliver så sur når han skal have den på. Men han siger bare ikke når han har lavet noget i den - og så går det jo ligesom ikke. Tværtimod benægter han at have lavet noget i den, hvis vi spørger og vi tydeligt kan lugte at det har han. Han ved præcist hvad vi spørger ham om, for han er der ikke noget kommer hen glad og for at vi kan tjekke, men er der noget vil han ikke tjekkes, så siger han bare "nej, er ikke noget".

Så det første tegn jeg har set dig nævne for andre, at de kommer hen og siger til, når de har noget i bleen - det er vi ikke kommet til. Og han er også kun lige blevet to, så det haster jo ikke - vi undrer os bare over at der ikke generer ham at gå rundt med en beskidt ble. Og over at han kan gå ...

Annonce

... glad rundt med en beskidt ble, og så blive så mopset over at få en ren på. Han vil gerne have den anden af og brokker sig ikke i øvrigt på puslebordet - det er kun når den nye ble skal på. Så siger klart "Emil færdig, ikke ble på, Emil ned".

Vi har lånt sådan en toilettræner ting af nogle venner - en med stige og hele molevitten. Den er han bange for at sidde på "emil falder ned" siger han. Så den har vi kun ladet ham sidde på (med tøj) en enkelt gang - han skal jo helst ikke være bange for toilettet. For os klart nemmere med en toilettræner, men er der nogle fordele/ulemper omkring toilettræner vs. potte?

Vi har så tænkt på om vi her til sommer alligevel skal forsøge os med at lade ham gå rundt uden ble (hvis altså vejret nogen sinde bliver så varmt). Han synes nemlig det er enormt sjovt at se sig selv tisse - og vi tænker det kan gøre ham mere opmærksom på det. Samtidig vil vi ikke gøre noget så han føler sig presset.

Har du nogle forslag til hvordan vi bedst kan gribe det her an? Vi er lidt blanke på det kan vi mærke.

Med venlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland