Brev:
Potte/toilettræning
26. maj 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Potte/toilettræning
Hej Helen
Så er vi indtil videre færdig med sygehusbesøg - alle prøver har været normale. Dejligt! Men der er jo andre ting, man som førstegangs-forældre kan have svært ved at vide hvordan vi bedst griber an.
Emil er lige blevet to år, så vi er så småt begyndt at tænke på alt det her med at komme af med bleen. Emil gider nemlig IKKE have ble på, bliver så sur når han skal have den på. Men han siger bare ikke når han har lavet noget i den - og så går det jo ligesom ikke. Tværtimod benægter han at have lavet noget i den, hvis vi spørger og vi tydeligt kan lugte at det har han. Han ved præcist hvad vi spørger ham om, for han er der ikke noget kommer hen glad og for at vi kan tjekke, men er der noget vil han ikke tjekkes, så siger han bare "nej, er ikke noget".
Så det første tegn jeg har set dig nævne for andre, at de kommer hen og siger til, når de har noget i bleen - det er vi ikke kommet til. Og han er også kun lige blevet to, så det haster jo ikke - vi undrer os bare over at der ikke generer ham at gå rundt med en beskidt ble. Og over at han kan gå glad rundt med en beskidt ble, og så blive så mopset over at få en ren på. Han vil gerne have den anden af og brokker sig ikke i øvrigt på puslebordet - det er kun når den nye ble skal på. Så siger klart "Emil færdig, ikke ble på, Emil ned".
Vi har lånt sådan en toilettræner ting af nogle venner - en med stige og hele molevitten. Den er han bange for at sidde på "emil falder ned" siger han. Så den har vi kun ladet ham sidde på (med tøj) en enkelt gang - han skal jo helst ikke være bange for toilettet. For os klart nemmere med en toilettræner, men er der nogle fordele/ulemper omkring toilettræner vs. potte?
Vi har så tænkt på om vi her til sommer alligevel skal forsøge os med at lade ham gå rundt uden ble (hvis altså vejret nogen sinde bliver så varmt). Han synes nemlig det er enormt sjovt at se sig selv tisse - og vi tænker det kan gøre ham mere opmærksom på det. Samtidig vil vi ikke gøre noget så han føler sig presset.
Har du nogle forslag til hvordan vi bedst kan gribe det her an? Vi er lidt blanke på det kan vi mærke.
Med venlig hilsen
Rikke