Brev:
Pottetræning og lidt hurtig udvikling
1. maj 2010
Alder:
17 mdr.
Pottetræning og lidt hurtig udvikling
Hej Helen,
det er jo efterhånden lang tid siden jeg har skrevet til dig. Min datter er efterhånden meget tæt på 1 ½ år, og har som jeg tidligere har skrevet til dig, altid haft fuld fart på. I starten var det især på motorikken hun var rigtig hurtigt. Kravlede som 5 ½ måneder, gik som 9 måneder og kan i dag både gå op og ned af trapper og hoppe med samlede ben - så på det område har vi aldrig skulle bekymre os. Hun stortrives og er et fantastisk lille væsen, der både spiser og sover godt. Men der er jo altid et men...
Alle har hele tiden sagt, at når hun var hurtigt motorisk, så ville hun muligvis blive langsom sprogligt eller på andre ting, så det har vi jo været meget obs på - men det lader det slet ikke til. Hun har på nuværende tidspunkt et ordforråd på ca. 50 ord inkl. meget underlige ord som briller, arm og kiks. Puslespil skal hun se en enkelt gang eller to, og så samler hun dem uden problemer osv. osv. osv.
Og det er jo så her vores problemer melder sig. For vi har meget svært ved at vide hvordan vi skal imødekomme de evner hun viser os hun har. Folk jeg snakker med forsøger at berolige os, og sige vi bare skal se på hende og følge hende - men no offense, det er lidt lettere sagt end gjort, når barnet ikke følger de normale mønstre. Vi vil jo nødigt forvirre hende eller komme til at forcere noget - det har været vigtigt for os hele tiden at holde på, at hun minimum er godt to måneder yngre end det folk oftest skyder hende til (hun har også et meget langt hår, og det snyder lidt).
Hvordan kan vi udfordre hende især sprogligt uden at komme til at bombardere hende med indtryk? Skal vi bare gå ud fra et barn på hendes udviklingsniveau frem for et barn i hendes alder, når vi fx kikker i bøger og lignende? Og ikke mindst, hvornår kan vi forvente, at hun begynder at slappe lidt af? Vi har mistet vores baby alt for hurtigt, og kan nogengange lidt føle vi løber efter hende i forsøget på at imødekomme alt det hun viser os hun kan.
Hendes seneste er, at hun er begyndt at vise interesse for renlighed. Og vi har også købt en potte, som hun har tisset i to gange i forbindelse med aftenbad. Hun siger selv prut eller tis, når hun har en uren ble elller kommer og siger ren ble på. Og så kommer spørgsmålene igen:
Skal vi begynde at pottetræne som man gør med to årige eller risikerer vi at forcere det og at hun så går i den modsatte grøft. Der er jo en masse omkring børn, afføring og Freud - og vi vil så nødigt skabe et lille kontrolmonster allerede fordi vi skaber for meget opmærksomhed omkring renlighed for hurtigt.
Mange forældre er bange for, at deres børn ikke udvikler sig hurtigt - og desværre oplever vi, at der i denne baby/barn verden sjældent er plads til, at man også kan have rigtig mange bekymringer, når ens barn er alt for hurtigt. Vi håber derfor du kan hjælpe os med, i det mindste bare at slappe lidt af...
Forældre til en snoabe... der nu kan danse, hoppe, løbe og verbalt fortælle om det!!