Renlighed - det gik ellers så godt!

11. februar 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

Renlighed - det gik ellers så godt!

Hej Helen,

jeg har en dreng på 3 år og 9 måneder, som har været renlig om dagen siden i sommers - altså over ½ år. Han blev storebror for 4 måneder siden, og inden for de første uger efter dette valgte han selv at lægge bleen om natten. Han tissede i sengen en nat for nyligt, hvor han var meget, meget træt, men ellers har han ikke haft et eneste uheld om natten.

I begyndelsen var det lidt svært at gå uden ble om dagen, nok mest fordi det var mens vi var på ferie og toiletterne ikke altid var til at finde, men vi synes hurtigt han kom efter det. I børnehaven er der sjældent uheld, men han er begyndt at have en del uheld herhjemme. Det begyndte for en måned eller 1½ siden.

Han kan tisse i bukserne 4-5 gange i løbet af en eftermiddag, hvor der altså ingenting har været i børnehaven hele dagen. Det sker også af og til, at han laver i bukserne, men der er det vores klare indtryk at han ikke er nået derud. Bortset fra to gange, hvor han ikke har sagt noget før næste gang han kom på toilettet. De to gange har jeg sagt at jeg synes det er meget træls at vaske ham, når det er helt indtørret, og at jeg gerne vil have at han siger til tidligere.

Tisseriet er et noget større problem. I begyndelsen regnede vi med at han syntes han var blevet så god til at holde sig, at han ville eksperimentere med, hvor længe han kunne holde sig, og vi sagde ikke så meget til det. Så begyndte han at gå med det i længere tid inden han sagde noget, og det har jeg det skidt med, for jeg vil ikke have at han går og lugter. Det stoppede han dog først med, da han blev meget øm på pungen, fordi han havde gået med urinvåde ...

Annonce

... underbukser.

Han synes det er ulækkert at røre ved tøjet, når det er vådt af urin, men da tisseriet tog til valgte vi at lade ham selv tage det af og tage det rene på, så han skulle forbinde det med noget træls. Det ser ikke ud til at have haft nogen effekt.

Vi har selvfølgelig været meget opmærksomme på, om han har været jaloux på sin lillesøster eller om problemet med tisseriet kan være en form for regression efter hendes fødsel, men han har ikke vist nogen tegn på jalousi, og jeg tror ikke tisseriet har med det at gøre. Det kunne også handle om manglende opmærksomhed, men det tror jeg heller ikke det gør.

Vi er ved at være ret irriterede over at skulle skifte hans tøj så tit og over at skulle vaske så meget, fordi vi ved at han godt kan mærke, at han skal på toilettet. Han er en klog lille dreng, og han forstår vist godt hvorfor vi er irriterede.

Vi er meget i tvivl om, hvad vi skal stille op med det, fordi vi ikke ved hvad det skyldes. Det er meget svært ikke at vise, at man er irriteret, når man for 4. gang må op og hente rent tøj, men han skal jo også gerne vide at det er galt. I går sagde jeg til ham at han må gå i natbukser resten af dagen når han har haft et uheld, fordi jeg ikke kan følge med til at vaske bukser, når han skal have så mange rene hver dag, men det tror jeg måske han vil være ret ligeglad med.

Jeg har også foreslået ham at jeg køber nogle bleer han kan bruge herhjemme, for hvis man ikke vil gå på toilettet må man jo bruge ble, og det havde han absolut ikke lyst til. Men måske er det vejen frem? Jeg er bare bange for at komme til at ydmyge ham.

Hvad tænker du?

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor