Brev:
Droppe sutten og smide bleen
14. januar 2010
Alder:
3 år
Droppe sutten og smide bleen
Kære Helen
Vores dreng er nu lige blevet 3 år og er bare så fantastisk med en utrolig fantasi, et rigtig godt sprog og en stor empati. Han er helt klart i selvstændighedsalderen, men vi forsøger at møde ham så godt vi nu kan uden at gå på kompromis med vores egne grænser. Men man får godt nok prøvet sin tålmodighed af engang imellem ;o).
I midten af oktober begyndte vi at introducere nogle ”regler” ang. brug af sutten (at den kun skulle bruges når han skulle sove), da vi gerne ville have at han skulle stoppe med den lige omkring han blev tre år af hensyn til hans tænder. Det tog nogle dage med lidt skrig og skrål men derefter accepterede han det egentlig fint.
I slutningen af november begyndte han dog at droppe sin middagslur, da der skete for meget i børnehaven til at han kunne koncentrere sig om at sove. Vi har derfor også haft svært ved at få ham til at sove middagslur i weekenderne. Det betyder selvfølgelig at han er enormt træt om eftermiddagen og aftenen og han kommer derfor i seng ved 19.15-19.30 tiden. Han sover til ca. 06.30-7.30 om morgenen.
Men fordi han nu er så træt sidst på dagen, hjælper sutten (og hans nusseklud) ham enormt meget til at falde til ro og ikke blive alt for overkørt. Derfor har han i løbet af december fået lov til at sidde med sutten hvis vi har læst historie eller når han har set børnetime. Nu er han så blevet 3 år i slutningen af december hvor vi jo havde planlagt at sutten skulle ryge. Men vi synes måske nu at det vil være lidt ”synd” for ham hvis vi oveni den enorme træthed også tager sutten fra ham (han får selvfølgelig lov til at beholde sin klud). Derfor har vi snakket om at vente et par måneder.
Det skal dog siges at han – hvis alt går vel – bliver storebror i slutningen af april. Og ved at vente et par måneder med at droppe sutten er vi derved bange for at vi kommer for tæt på at der kommer en ny baby der skal bruge sut og det derfor bliver ekstra svært at holde fast i, at han ikke længere må få den. Vi ved godt at det kan blive en svær kamp lige meget hvornår vi tager den og at det også handler om at vi har overskud til det. Dog vil det være rart at høre dine tanker omkring det så det bliver mest ”skånsomt” for Bertram. Og også hvordan man gør det bedst.
Vi har hørt flere der giver en gave så man på den måde har noget konkret at henvise til når de savner sutten – f.eks: ”du fik jo den bil i stedet for sutten”. Vi kan bare ikke helt finde ud af om man af et 3 årig barn kan forvente at de kan rationalisere på den måde og forstå sammenhængen?
En anden ting er det med at smide bleen. Han kan sagtens både lave stort og småt på toilettet og vi sætter ham der hver gang han bliver skiftet. Dog kan han ikke selv mærke endnu hvornår der kommer noget – eller han siger det i hvert fald ikke. Han snakker engang imellem om at han jo er en stor dreng og han ikke skal bruge ble mere. Derfor har vi et par gange i samråd med ham prøvet at han gik uden ble derhjemme i weekenden, men det resulterede blot i 4-5 par våde bukser, også selvom vi jævnligt spurgte ham om han skulle tisse. Skal vi blot vente lidt endnu eller er der mere vi kan gøre for at hjælpe ham til at komme af med den.
Ser frem til at læse dit svar
De bedste hilsner
Camilla