Protest-laver i bleen eller hvad?

29. september 2009

Kategori:
Alder:
4 år

Protest-laver i bleen eller hvad?

Hej Helen

Jeg synes selv vi har fået et problem i forhold til vores datter, som vi ikke ved hvordan vi løser. Hun bliver 4 år til november. Hun er helt igennem en normal fungerende og dejlig pige. Men en dame med temperament og energi. Hun ved hvad hun vil.

Hun kom af med bleen i foråret, og det gik rigtig godt. Det var ikke noget vi som forældre havde lagt pres på. Vi var enig om, at det kom når hun var klar til det. Hun går til daglig i en skovbørnehave, som er det helt perfekte for hende. Hun elsker at være ude, og det med at finde insekter er lige hende.

På nuværende tidspunkt lever skovbørnehaven ikke op til gode toilet betingelser. Et hul i skovbunden med en forhøjning over, hvor på der ligger et wc-sæde. Ingen mulighed for at vaske sine hænder. Det kan vi sikkert blive enig om, at det for nogle børn vil give problemer. For vores pige var det ikke når hun skulle tisse, men når hun skulle lave stort. Så der kom lidt uheld ind imellem. Ganske forstående. Her hjemme har det ikke været et problem. Hun kommer altid og siger når det er tiden. Så vi ventede og så tiden an til sommerferien, hvor de børn som normalt er i skoven nu skulle være hjemme i børnehaven. Her gik det fint med at komme på wc. Nu er hun begyndt i skoven igen, og der er sket et par uheld. Men en overgang var hun god til at få det gjort hjemme, så hun ikke skulle når hun var i skoven, hvis man kan sige det på den måde.

Nu er jeg kommet i tvivl om hvad jeg skal gøre/ikke gøre. Hun er i en periode, hvor hun prøver grænser af og ikke hører hvad der bliver sagt, kun det hun vil høre. Hun er begyndt med, at hvis jeg putter hende, hvad der aldrig tidligere har været et problem. Hvis ikke min mand er hjemme, så har hun 1000 undskyldninger og trækker tiden, for ikke at lægge sig til at sove. Det skal siges at hun ...

Annonce

... har et lille svagt lys, så hun ikke er utryg. Hun er blevet bange for mørke, som hun selv siger.

Den anden dag blev det mig for meget, og jeg sagde stop. Fortalte hende at for eftertiden, så måtte det være far som læste og puttede bagefter, for der her pjat gad jeg ikke mere. Hun blev rigtig ked af det, og næste dag lovede hun, at det aldrig skulle ske mere. Jeg lovede så at putte hende igen. Vi har altid haft den ordning, at den ene børster tænder plus div. og den anden læser og putter. Så da hun skulle i seng næste aften og min mand ville tage hende med op, skulle damen til at lave kunster igen. Min mand sagde, at han ville tælle til tre, og hvis hun ikke kom, så var det ham som også puttede hende.

Hun kom ikke, så det blev som aftalt min mand som puttede. Hun blev sur og vred. Lidt efter at hun var puttet, stod hun op og det viste sig at hun havde lavet en lille smule i bleen. Vi kom til at snakke om at det netop var sket før i forbindelse med noget som hun ikke var tilfreds med. Er hun nu begyndt at lave i bukserne i protest?

Jeg er en af de mødre, som har haft en traumatisk barndom. Jeg har altid ville gøre det så godt for vores barn, for netop at gøre det bedre end min egen mor. Så det med at sætte grænser, har jeg haft det rigigt dårligt med, indtil jeg for lidt over 1 år siden søgte hjælp, for netop at bryde den sociale arv. Går hos en psykolog, som har hjulpet mig så utrolig meget. Jeg har fundet ud af, at man jo ikke er en dårlig mor når man skæller ud og sætter grænser, så længe man bare husker at give kærlighed og tryghed. Min mand og jeg er også blevet mere enig om tingene.

Så i bund og grund er hun ikke et barn, som får lov til det hun vil, der bliver sat grænser. Et nej er nej. Men hvordan tackler jeg hende hvis det her er protest.

Med venlig hilsen
AJ

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder