Brev:
Løs mave!
20. september 2009
Alder:
14 mdr.
Løs mave!
Hej Helen,
Min soen paa snart 14 mdr. har i flere maaneder haft ret loes mave - eller ja, ofte taet paa let diarre, dvs. ikke flydende, men "tyndt", dog ikke saadan at han ikke kan holde paa det, altsaa affoering 1-2 gange dagligt - men hvad kan det skyldes? Jeg giver ham flg. mad/maaltider:
Morgenmad: havregroed med banan og kanel samt lidt olie og jernpulver. En haandfuld blaabaer og et stykke broed med filadelphia ost. Drikker vand til.
Frokost: enten frikadeller m. aerter, lidt broed/pasta/ris, eller omelet med ost, eller rester fra aftensmaden fra dagen foer og nogengange lidt broed med pate. Frugt som dessert (oftest enten paere, aeble, fersken, melon). Drikker vand.
Eftermiddag: enten yoghurt natural (graesk yoghurt) med frugt (paere, aeble, melon eller banan) og kanel og lidt knuste branflakes - eller kun frugt og noget broed/knaekbroed. Drikker vand.
Aftensmad: forskellige retter, som f.eks. fiskefillet og en groensag; bolognaise inkl. groensager, lasagne incl. groensager, kyllingret med ris, et stk. koed skaaret i smaa bidder m. f.eks. asparges eller artiskokker eller aerter etc. Frugt til dessert. Drikker vand.
Foer han skal sove: lidt groed, Nestle natgroed.
indimellem i loebet af dagen faar han ofte en riskiks, knaekbroed eller nogengange en kagelignende speltkiks. Et par gange om ugen laver jeg en groensagsjuice (guleroedder, melon, aeble, broccoli, ingefaer etc.) fordi han ikke er helt nem at faa til at spise groensager. Han drikker ikke maelk, men derfor laver jeg dagligt to gange groed paa maelk, han faar ost og yoghurt.
Er der noget i ovenstaaende menu der kan give ham denne loese mave? Eller er det normalt? Er det fordi det er for "store bidder" - at han ikke kan tygge maden ordentligt? (han har 8 taender, 4 og 4). Og er der noget der mangler i ovenstaaende normale daglige madplan?
TAK,
Mange hilsner
Lone