Ble på igen

14. august 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Ble på igen

Hej Helen.

Mange tak for dit svar vedr. vores datter og "det at smidde bleen". Jeg har lige et supplerende spørgsmål, for inden vi fik svaret fra dig skete der en udvikling.

Vi var på besøg hos Carolines farmor og på et tidspunkt skulle farmor skifte bleen, mens vi sov til middag. Bleerne lå på det værelse hvor vi sov, så Caroline og farmor blev enige om at undvære bleen (Caroline var altså selv med på idéen). Hun havde ikke ble på resten af dagen og det gik fint – hun sagde til når hun skulle tisse og vi gik sammen ud på toilettet. Som forventet fungerede det dog ikke da hun skulle lave stort, for det ville hun ikke gøre på toilettet og derfor fik hun en ble på. Hun pruttede i den og derefter tog vi bleen af igen (hun var stadig selv med på det).

Næste morgen ville hun dog have ble på igen, så det gav vi hende og siden har hun haft ble på hele tiden, da hun ikke vil have den af. Vi spørger hende tit om hun vil ud at tisse på toilettet (som du også råder til), men nu har hun fuldstændigt mistet interessen. Vi har derfor i et par dage slet ikke talt om toilettet, men prøvede i dag igen at tage hende med ud for at tisse på toilettet, men det vil hun ikke.

Nu er jeg så lidt i tvivl om hvad vi skal gøre. Vi ville jo egentligt gerne følge dine råd, men nu viser hun slet ikke interesse i at tisse på toilettet, hvilket gør det lidt svært. Og vi vil jo ikke presse hende.

Hvad vil du råde os til? Skal vi droppe det helt i en periode og vente på at hun selv beder om at tisse på toilettet eller skal vi fortsat opfordre hende til det?

Det skal lige siges at vi stadig holder ferie og derfor ikke har en normal ”hverdag”. Vi laver ting og er på ture konstant, så det gør måske at der sker for meget til at tænke på toiletbesøg etc. Når hun starter i vuggestue igen om en uges tid, vil hun automatisk komme ind i rutinen igen for i vuggestuen er der jo faste rytmer ...

Annonce

... vedr. toiletbesøg.

Bør vi afvente at hun er tilbage i vuggestuen og forhåbentligt får interessen for at gå på toilettet igen og derefter begynde at opfordre hende til det, eller hvad vil du råde os til?

Et andet spørgsmål omhandler også vuggestuen. Inden vi tog på ferie opfordrede de os (som jeg vist også skrev i mit tidligere brev) til at tage bleen af hende, fordi de mener at hun er klar. På baggrund af min egen fornemmelse samt de råd du har givet os er jeg ikke interesseret i blot at tage bleen helt af hende. Jeg har dog lidt svært ved at finde ud af, hvordan jeg skal tackle det i forhold til vuggestuen, da de helt sikkert ikke kan forstå, hvorfor jeg ikke vil gøre det. De har jo holdningen – ”hvis de først tisser i bukserne et par gange finder de ud af at det er bedre at gå på toilettet”. Hvordan vil du råde mig til at tackle dem?

Generelt har vi et fint forhold til pædagogerne i vuggestuen, men vi har haft en mindre kontrovers med dem i forbindelse med at Caroline fik en lillebror i starten af juni. Jeg havde en MEGET hård fødsel og gik meget i stykker og kunne derfor ikke løfte Caroline i 8 uger. Det betød at jeg ikke kunne give hende fridage etc. som jeg normalt ville have gjort og pædagogerne sagde mellem linjerne til mig, at de syntes Caroline havde været for meget i vuggestuen, hvilket jeg reagerede på fordi jeg syntes det var uretfærdigt, set i lyset af min hårde fødsel.

Denne kontrovers gør at jeg går lidt på listesko overfor dem, fordi jeg ikke ønsker at være ”den besværlige forælder” og være uenige med dem igen og vil derfor gerne tackle denne uenighed vedr. renlighed på den rigtige måde. Jeg har indtryk af at de andre forældre i vuggestuen nærmest tager bleen af når pædagogerne siger det, så jeg er bange for at de synes at jeg er besværlig fordi jeg gør det på min egen måde.

Ser frem til at læse dit svar og gode råd.

Med venlig hilsen
Tine.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

28. januar 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

2.5 årig dreng skubber, slår og river i hår

Hej Helen, Vi har før draget god nytte af dine svar, så vi forsøger os igen....

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København