Vil ikke på toilettet

26. juni 2009

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

Vil ikke på toilettet

Hej Helen

Jeg er bor alene med min søn på 4 år, som altid har været et meget sensitivt barn. Han har altid været lidt sen omkring de fysiske/kropslige ting, men noget mere skarp til de mere intellektuelle. At lære ham at tage tøj på/af og blive renlig er mildest talt en kamp op ad bakke, hvorimod han er god til at læse, glad for tal, rim og remser, elsker at konstruere ting og spille computer.

Men det er som om han ikke mærker sin krop særligt meget. For et par måneder siden smed han bleen, da han var blevet meget god til at sige til når han skulle tisse. Han er stolt af at kunne stå op "som en stor dreng" og tisse. Og han har aldrig "tisseuheld". Men hver dag smider jeg tre til fire par underbukser ud med lort i. Og det er reglen frem for undtagelsen, at han har lort i bukserne, når jeg henter ham i børnehaven. Han siger aldrig til, hvis han skal "lave stort" og det generer ham tilsyneladende ikke, at gå rundt i en time med lort i bukserne.

Jeg har prøvet at fortælle ham, at nogle børn gerne vil lave lort i bleen og det er ok at han beder om at få ble ...

Annonce

... på, hvis han skal lave lort. Og jeg har også prøvet at finde et mønster i hans afføring. Men han hverken gemmer sig eller viser på nogen måde, at nu er der gevinst. Han laver altid i bukserne når han sidder og leger/læser/hygger sig alene, og jeg når aldrig at fange ham midt i det.

Det er også frustrende for os begge, at jeg konstant må afbryde en god leg, for at trække ham på toilettet. Og at sætte ham på potten eller toilettet på faste tidspunkter har ingen effekt - alt går i bukserne alligevel, også fem. min efter at han har været på potte. Og han hader at blive skiftet! Det er som om, det generer ham mindre at gå rundt med lort i bukserne, end at skulle afbryde sin leg. Han kan sågar finde på at skide i badekarret.

Børnehaven har ingen forslag, og jeg er også ved at løbe tør. Når jeg er hjemme med ham, kan jeg naturligvis hyppigere tage ham på toilettet, men han venter altid til jeg er nødt til at lave mad/støvsuge/ har ryggen til. Hans mave fungerer fint, han laver lort 2-4 gange dagligt, men altid i bukserne.

Hvordan hjælper jeg ham bedst til at blive renlig?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.