Brev:
Vil ikke på toilettet
26. juni 2009
Alder:
4 år, 3 mdr.
Vil ikke på toilettet
Hej Helen
Jeg er bor alene med min søn på 4 år, som altid har været et meget sensitivt barn. Han har altid været lidt sen omkring de fysiske/kropslige ting, men noget mere skarp til de mere intellektuelle. At lære ham at tage tøj på/af og blive renlig er mildest talt en kamp op ad bakke, hvorimod han er god til at læse, glad for tal, rim og remser, elsker at konstruere ting og spille computer.
Men det er som om han ikke mærker sin krop særligt meget. For et par måneder siden smed han bleen, da han var blevet meget god til at sige til når han skulle tisse. Han er stolt af at kunne stå op "som en stor dreng" og tisse. Og han har aldrig "tisseuheld". Men hver dag smider jeg tre til fire par underbukser ud med lort i. Og det er reglen frem for undtagelsen, at han har lort i bukserne, når jeg henter ham i børnehaven. Han siger aldrig til, hvis han skal "lave stort" og det generer ham tilsyneladende ikke, at gå rundt i en time med lort i bukserne.
Jeg har prøvet at fortælle ham, at nogle børn gerne vil lave lort i bleen og det er ok at han beder om at få ble på, hvis han skal lave lort. Og jeg har også prøvet at finde et mønster i hans afføring. Men han hverken gemmer sig eller viser på nogen måde, at nu er der gevinst. Han laver altid i bukserne når han sidder og leger/læser/hygger sig alene, og jeg når aldrig at fange ham midt i det.
Det er også frustrende for os begge, at jeg konstant må afbryde en god leg, for at trække ham på toilettet. Og at sætte ham på potten eller toilettet på faste tidspunkter har ingen effekt - alt går i bukserne alligevel, også fem. min efter at han har været på potte. Og han hader at blive skiftet! Det er som om, det generer ham mindre at gå rundt med lort i bukserne, end at skulle afbryde sin leg. Han kan sågar finde på at skide i badekarret.
Børnehaven har ingen forslag, og jeg er også ved at løbe tør. Når jeg er hjemme med ham, kan jeg naturligvis hyppigere tage ham på toilettet, men han venter altid til jeg er nødt til at lave mad/støvsuge/ har ryggen til. Hans mave fungerer fint, han laver lort 2-4 gange dagligt, men altid i bukserne.
Hvordan hjælper jeg ham bedst til at blive renlig?