Brev:
Betændelse i bleområdet
4. december 2008
Alder:
16 mdr.
Betændelse i bleområdet
Kære Helen.
Min datter har siden midten af oktober måned taget sig til skridtet og sagt av med jævne mellemrum. Hun var i perioden op til meget rød dernede, så vi troede først at det var derfor. Senere fik hun noget dernede der mindede om et lille sår, eller rettere en lille bliste, men den forsvandt forholdsvis hurtigt igen.
Vi har været ved lægen flere gange, men han mente ikke der var noget i det. Vi indleverede en urinprøve, idet vi troede det kunne være blærebetændelse, men det var det ikke. Herefter er tiden gået, og hun har engang imellem sagt av og taget sig i skridtet, men ikke så ofte som før.
I torsdags (sidste uge) da vores datter kom hjem fra dagpleje havde hun noget betændelseslignende udflåd ved skeden og blev i løbet af næste dag meget rød dernede. Fredag var vi ved lægen, og her fik hun noget Fucidin 2% creme, som lægen mente kunne tage det røde og og muligvis også det der udflådlignende noget.
Natten til søndag sov hun meget dårlig og vågnede på et tidspunkt op og skreg og skreg og sagde av og tog sig til skridtet. Da jeg tog bleen af hende, var hun KNALDRØD og vi kunne ikke få lov at røre dernede. Samtidig havde hun så tynd mave, så vi blev jo nødt til at vaske og tørre hende dernede. Først efter en panodil stikpille faldt hun til ro (den gav vi hende fordi vi kunne se og høre hun havde stærke smerter dernede og det så ud til at brænde).
Vi tog til lægen tirsdag morgen med en urinprøve, idet vi igen mente at det måske kunne være blærebetændelse. Det tydede og heller ikke her på at det var blærebetændelse, men lægen gav os noget Brentacort creme, som skulle kunne afhjælpe problemet. Det skal vi bruge i 9 dage endnu og det har hjulpet på rødmen, som efterhånden er væk. Der er stadig en smule udflåds lignende sekret dernede, men ikke så meget som før.
Det virker ikke til at lægen har taget det der sekret alvorligt, for hun har selvfølgelig ikke lige haft det i den ble som vi har skiftet hos lægen, så han har ikke set det. Det er hvid-gult, men kan godt se lidt gul-grønt ud når det ligger i bleen.
Mit spørgsmål går nu på, om små børn godt kan have skedesvamp eller skedebetændelse og om det kan være sådan noget? - Synes det virker mærkeligt. I torsdags lignede det et lag snot der var dernede. Hvis det er svamp, hvad kan man så gøre for at forebygge det? Og hvad kommer det af? - Lægen podede hende, men vi har endnu ikke fået svar på podningen.
Det optager mig meget og jeg er lidt nervøs over det. Man får mange trælse tanker når ens lille pige i ca. 2 måneder går og tager sig til skridtet og siger av.
Lige et par tillægsspørgsmål:
Vi skifter hende ofte (nogen vil nok sige for ofte) og i den forbindelse bruger vi altid en engangsvaskeklud med vand. Vi sørger for at tørre hende ordenligt dernede inden hun får ble på, og lader hende ofte løbe rundt med "bar mås" som vi kalder det herhjemme. Nogle gange bruger vi også hårtørrer. Vi er begyndt at bruge en lastenvoidecreme fra Natursan til at forebygge irritation i bleområdet og også sommetider en babysalve fra apoteket eller matas, som skulle have samme effekt.
Har hørt at Zinksalve kun skal bruges, hvis der er gået hul, idet det ellers forstærker irritationen og ikke må bruges jævnligt. Er det rigtigt? - Og er det forkert af os at bruge vand, hver gang vi skifter hende?
- Vi bruger aldrig sæbe, er det forkert? - Og er det forkert at bruge en forebyggende salve flere gange dagligt, eller hvordan er rådene herom? - Vil gerne gøre det så godt som muligt og undgå svamp, betændelse mv.
Min mand er ligeså bekymret og synes heller ikke lægen er særlig god og vejledende.
Med venlig hilsen
en bekymret mor.