Brev:
Afføring og angst
2. december 2008
Alder:
18 mdr.
Afføring og angst
Kære Helen
Tak for dit seneste svar omkring søvn, putning og sprog. Det er altid rart at vide at man gør det rigtige. Det går rigtig fin med aftenputning. Hun bliver puttet og får en sang eller en historie, og så lader vi døren stå lidt på klem og siger at "Mor passer på dig" eller "Far sidder lige her ude og passer på dig." Hun rejser sig op nogle gange og klynker, men bliver puttet og nusset og får det samme at vide igen. Efter en uge har hun nu helt affundet sig med det nye ritual.
Med hensyn til hendes sprog, så er der virkelig begyndt at ske noget. Hun laver de vildeste sætninger i tumlingesprog - og hun har tilført en ekstra stavelse, så hun nu har tre fx "A det da?" (Hvad er det der)
Mit nye spørgsmål handler derfor om afføring. Da Anna var helt lille og kun fik bryst, havde hun afføring op til 7-8 gange om dagen, hvilket vi fik at vide var helt normalt.
Da hun startede med fast føde, var der en overgang, hvor hun havde virkelig hård mave og græd og græd, da hun var omkring 7 månder. Det var meget hård for mig at se på, og jeg græd nærmest selv, fordi hun var så ulykkelig. ( Ja, virkelig dumt af mig, men jeg følte så stor afmagt.)
Nu hvor hun er blevet næsten 1.5 år, har hun kun afføring 1 gang I UGEN! Hun bryder sig bestemt ikke om at skulle presse. Hun ser nærmest bange og forskrækket ud. Vifter med armene og græder og vil både holdes om og ikke holdes om. Hun aner ikke, hvad hun skal gøre af sig selv. Det samme oplever de i vuggestuen, de enkelte gange hun har haft afføring derover.
Jeg er begyndt at sige "Det er fint" - "Det skal nok gå, lille skat" og det oplever jeg får hende til at slappe lidt mere af.
Afføringen er blød, så det er ikke pga hård mave hun græder.
Der kommer rigtig meget ud, men det er jo klart, da hun sikkert går og holder det tilbage. Ligesom hendes mave er helt stor i dagene op til afføringen.
Jeg prøver at give hende masser af vand og mos (kogte æbler og svesker) og jeg massere maven - i cirkelbevægelser mod uret - om aftenen, når hun får nattøj på.
Jeg har overvejet om det er min reaktion på hendes hårde afføring, da hun var helt lille, som får hende til at blive bange nu, når hun mærker at hun skal presse... Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre. Det virker psykisk og ikke fysisk betinget, da afføringen jo er blød. (Jeg læste lige et brev herinde om endetarmsforsnævring, så det har jeg også i tankerne. Jeg aner heller ikke, om det er et symptom som svarer til dette. men man er jo desperat efter forklaring).
Er der andet jeg kan gøre for at få gang i maven, og for at få hende til at se afføring som noget helt ok?
Tak for dine gode svar
Annas mor