Afføring og angst

2. december 2008

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Afføring og angst

Kære Helen

Tak for dit seneste svar omkring søvn, putning og sprog. Det er altid rart at vide at man gør det rigtige. Det går rigtig fin med aftenputning. Hun bliver puttet og får en sang eller en historie, og så lader vi døren stå lidt på klem og siger at "Mor passer på dig" eller "Far sidder lige her ude og passer på dig." Hun rejser sig op nogle gange og klynker, men bliver puttet og nusset og får det samme at vide igen. Efter en uge har hun nu helt affundet sig med det nye ritual.

Med hensyn til hendes sprog, så er der virkelig begyndt at ske noget. Hun laver de vildeste sætninger i tumlingesprog - og hun har tilført en ekstra stavelse, så hun nu har tre fx "A det da?" (Hvad er det der)

Mit nye spørgsmål handler derfor om afføring. Da Anna var helt lille og kun fik bryst, havde hun afføring op til 7-8 gange om dagen, hvilket vi fik at vide var helt normalt.
Da hun startede med fast føde, var der en overgang, hvor hun havde virkelig hård mave og græd og græd, da hun var omkring 7 månder. Det var meget hård for mig at se på, og jeg græd nærmest selv, fordi hun var så ulykkelig. ( Ja, virkelig dumt af mig, men jeg følte så stor afmagt.)

Nu hvor hun er blevet næsten 1.5 år, har hun kun afføring 1 gang I UGEN! Hun bryder sig bestemt ikke om at skulle presse. Hun ser nærmest bange og ...

Annonce

... forskrækket ud. Vifter med armene og græder og vil både holdes om og ikke holdes om. Hun aner ikke, hvad hun skal gøre af sig selv. Det samme oplever de i vuggestuen, de enkelte gange hun har haft afføring derover.
Jeg er begyndt at sige "Det er fint" - "Det skal nok gå, lille skat" og det oplever jeg får hende til at slappe lidt mere af.

Afføringen er blød, så det er ikke pga hård mave hun græder.
Der kommer rigtig meget ud, men det er jo klart, da hun sikkert går og holder det tilbage. Ligesom hendes mave er helt stor i dagene op til afføringen.

Jeg prøver at give hende masser af vand og mos (kogte æbler og svesker) og jeg massere maven - i cirkelbevægelser mod uret - om aftenen, når hun får nattøj på.

Jeg har overvejet om det er min reaktion på hendes hårde afføring, da hun var helt lille, som får hende til at blive bange nu, når hun mærker at hun skal presse... Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre. Det virker psykisk og ikke fysisk betinget, da afføringen jo er blød. (Jeg læste lige et brev herinde om endetarmsforsnævring, så det har jeg også i tankerne. Jeg aner heller ikke, om det er et symptom som svarer til dette. men man er jo desperat efter forklaring).

Er der andet jeg kan gøre for at få gang i maven, og for at få hende til at se afføring som noget helt ok?

Tak for dine gode svar
Annas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet