Brev:
Leg og venskaber - 7 år
15. marts 2018
Alder:
7 år, 3 mdr.
Leg og venskaber - 7 år
Kære Helen
Min søn på 7 år trives godt hjemme og i skolen. Han har gode venner i skolen.
Vi har fået af vide i skolen at han er en dreng som de andre godt kan lide at lege med. Det er jo dejligt at høre. Fagligt klarer han sig godt i skolen.
Han er begyndt at tage oftere hjem at lege hos andre børn og omvendt at de kommer her efter skole - dette er ikke noget som han har været så vant til tidligere. Men cirka 3 gange på det seneste har vi oplevet at han er blevet ked af det, når han har været hos de andre børn - over i vores øjne ret banale ting. Som eksempelvis den ene gang: de er 3 drenge som leger sammen og min søn foreslår, at de skal lege en leg som de andre to ikke gider så bliver han ked af det og vil hjem. En anden gang: 4 drenge leger sammen og min søn spørger den ene om han må låne et stykke legetøj, og det svarer den anden dreng nej til, hvilket resulterer i at min søn bliver ked af det og vil hjem.
Vi har snakket en del om dette og jeg har forklaret at jeg godt kan forstå at han bliver lidt ked af det hvis han får et nej, men at han også meget ofte siger nej til sin lillebror hvis han spørger om han må låne noget af hans. Det kan han godt se når jeg siger det også siger han at han vil sige undskyld til drengene næste dag fordi at han bare gik.
Men jeg bliver lidt bekymret for ham og jeg vil gerne styrke ham. Vi fortæller ham ofte hvor god og dejlig han og hvor speciel han er. Jeg kan ikke lade være med at tænke på om dette har med hans selvværd at gøre.
Der er har i øvrigt været 3 episoder hvor at han har drillet andre børn i skolen med en anden dreng. De har så fået pause fra at lege sammen i skolen. Drillerierne har bestået i at tage noget fra en anden som de har gemt væk. Min søn har alle 3 gange været ked af det og beklaget og sagt undskyld til børnene og lovet at han ikke vil gøre det igen.
Hænger disse ting mon sammen og hvad kan vi gøre for at styrke ham. Vi har snakket en del om mobning herhjemme og hvad det gør ved børn samt hvad det vil sige at være en god ven.
Takker for dit svar.