1årig kræver sin mor

30. januar 2018

Kategori:
Alder:
13 mdr.

1årig kræver sin mor

Kære Helen.

Vi har nu fornøjelsen af den dejligste lillebror på 1 år. Storesøster er helt fantastisk; omsorgfuld, betænksom, glad for ham og nogle gange knap så glad.

Han er på mange måder en meget glad, nysgerrig og herlig dreng, der stortrives ved vores dejlige dagplejemor. Han er tydeligvis optaget af verden omkring ham, nysgerrig på den og deltagende i den. Han er glad for sin far og vi har - modsat første gang - formået at være lidt mere lige i forældreskabet dvs. far tager lige så meget nætterne, er på og jeg har også haft brug for at dele omsorgsopgaven med ham - også for at kunne få tid sammen med storesøster.

Min udfordring er, at han søger mig meget....på en lidt anstrengende måde. Det handler ikke bare om at han vil op og være sammen med mig. Det virker næsten som om, at han brokker sig. Jeg kan komme hjem og se, at far står og laver noget i køkkenet mens ungerne hver især leger med noget. Lige så snart han ser mig, kaster han legetøjet fra sig og begynder at græde. Lige så snart jeg tager ham op, stopper han, men han virker ikke særlig glad; han læner sig mod et eller andet/peger og jeg finder sjældent ud af hvad han gerne vil....og så små-græder han igen.

Når jeg har dem alene - hvilket er en del - er det ikke megen tid han kan sidde med noget selv, førend han sætter i kravl efter mig og vil op.

Han accepterer at være på gulvet en hel del mere når han er sammen med sin far eller mormor. Eller ved dagplejen. Han er superglad for sin dagplejemor og hun fortæller at han er sådan en dejlig, glad og herlig ...

Annonce

... dreng - der stort set aldrig er utilfreds eller sådan rigtig ked af det.

Når jeg siger farvel, brokker han sig lidt, men hun har nemt ved at aflede ham og inden jeg er helt ude af bryggerset, er han stoppet med at græde. I starten protesterede han ikke så meget. Han er tydeligvis glad når vi henter ham.

Jeg tænker at han selvfølgelig "tanker op" ved mig, men jeg bliver bekymret for, hvad der ligger til grund for at han ikke bliver tilfreds/afstemt. Hvad skal jeg byde ind med?

Mit problem er i bund og grund også at jeg bliver irriteret over hans insisteren (han brøler næsten) på mig; jeg bliver presset når jeg ikke kan få "lov" til at lave madpakken, lave en kop kaffe, lave havregrød, børste mine tænder e.l. Når jeg er alene med dem, er det svært og jeg gør hvad jeg kan for at have ordnet en masse på forhånd. Når far er hjemme kan han aflede, men nogle gange kan synet af mig - hvis jeg f.eks. står og laver mad - gøre at han dropper hvad han har gang i for at opsøge mig. Jeg hader at mærke irritation overfor mine børn, for det har sjældent en særlig god effekt på vores samspil og mit overskud. Men det værste er faktisk at jeg ikke evner at se bag hans adfærd - og når jeg ikke gør det har jeg ikke den instinktive, nødvendige rummelighed. Og jeg er bare så bange for at få sat gang i en negativ spiral/udvikling i vores relation, som ikke er god for ham......for han er simpelthen en megalækker dreng!

Kan du ikke hjælpe mig lidt på vej - både med at forstå og med nogle konkrete handlingsstrategier?

TAK!
Med venlig hilsen
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S