Brev:
Smider med maden
5. januar 2018
Alder:
13 mdr.
Smider med maden
Kære Helen
Jeg har jo en af verdens sødeste små drenge. Han er nu lidt 13,5 mrd og han trives og er glad. Han har fra han var 6 mrd spist derudad og har altid kunne li’ alt og været dygtig til at spise selv - med hænderne.
Vi er gået i gang med at lære ham at spise med gaffel og ske. Han har fanger fidusen med at bestikket skal ned i maden, men kan ikke finde ud af at stikke gaflen i eller få grøden på skeen osv.
Ofte lægger jeg gaflen foran ham med en bid mad på eller han holder gaflen og vi hjælpes af med at få biden på. Han spiser også stadig med hænderne men er også dygtig til lige hurtigt at snupper maden på gaflen.
MEN den sidste måned (eller lidt mere) har vi en evig kamp med ham, da han demonstrativt og med vilje smider/kaster maden på gulvet. Han kan sågar finde på at sådan “true” med det og så lade være med at kaste det og komme det i munden.
Det er IKKE fordi han ikke kan li’ maden. Jeg vil både beskrive det som en bevidst handling på baggrund af ovenstående, men også som noget han bare gør på automatik. Hvis jeg samler agurkestaven op fra gulvet og giver ham den igen, så kan det sagens være at han spiser den.
Jeg er i tvivl om, hvordan jeg burde reagere på det. Vi er snart godt trætte af det.
Det skal tilføjes at han gør det om han er træt/ikke træt, sulten/ikke sulten, glad/sur, sov.
Vores reaktion indtil nu er at sige nej! og give ham “blikket”:) Vi rykker maden væk, så han ikke kan nå den, da vi ellers har det overalt. Det ender desværre bare ofte med at jeg sidder og mader ham, hvilket jeg jo ellers ALDRIG har gjort før fordi han har været så dygtig til at spise selv. Vi har altid været så stolte af at han bare have så meget styr på det, hvorimod nu hvor der er pinligt at han smider sådan med det og tilmed er “fræk”.
Vi er ellers gode til at et nej er et nej, men det er svært når han smider med maden, da vi ikke synes vi bare fx kan tage ham ned og droppe maden.
Han gør det også i vuggestuen, hos bedsteforældre, osv.
God råd tages imod med kyshånd!
Kærlig hilsen
M