Smider med maden

5. januar 2018

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Smider med maden

Kære Helen

Jeg har jo en af verdens sødeste små drenge. Han er nu lidt 13,5 mrd og han trives og er glad. Han har fra han var 6 mrd spist derudad og har altid kunne li’ alt og været dygtig til at spise selv - med hænderne.

Vi er gået i gang med at lære ham at spise med gaffel og ske. Han har fanger fidusen med at bestikket skal ned i maden, men kan ikke finde ud af at stikke gaflen i eller få grøden på skeen osv.

Ofte lægger jeg gaflen foran ham med en bid mad på eller han holder gaflen og vi hjælpes af med at få biden på. Han spiser også stadig med hænderne men er også dygtig til lige hurtigt at snupper maden på gaflen.

MEN den sidste måned (eller lidt mere) har vi en evig kamp med ham, da han demonstrativt og med vilje smider/kaster maden på gulvet. Han kan sågar finde på at sådan “true” med det og så lade være med at kaste det og komme det i munden.

Det er IKKE fordi han ikke kan li’ maden. Jeg vil både beskrive det som en bevidst handling på baggrund af ovenstående, men også som noget han ...

Annonce

... bare gør på automatik. Hvis jeg samler agurkestaven op fra gulvet og giver ham den igen, så kan det sagens være at han spiser den.

Jeg er i tvivl om, hvordan jeg burde reagere på det. Vi er snart godt trætte af det.

Det skal tilføjes at han gør det om han er træt/ikke træt, sulten/ikke sulten, glad/sur, sov.

Vores reaktion indtil nu er at sige nej! og give ham “blikket”:) Vi rykker maden væk, så han ikke kan nå den, da vi ellers har det overalt. Det ender desværre bare ofte med at jeg sidder og mader ham, hvilket jeg jo ellers ALDRIG har gjort før fordi han har været så dygtig til at spise selv. Vi har altid været så stolte af at han bare have så meget styr på det, hvorimod nu hvor der er pinligt at han smider sådan med det og tilmed er “fræk”.

Vi er ellers gode til at et nej er et nej, men det er svært når han smider med maden, da vi ikke synes vi bare fx kan tage ham ned og droppe maden.

Han gør det også i vuggestuen, hos bedsteforældre, osv.

God råd tages imod med kyshånd!

Kærlig hilsen
M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig