Hvor meget fjernsyn er okay?

29. december 2017

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Hvor meget fjernsyn er okay?

Hej Helen.

Tak igen for svar og en uundværlig brevkasse. Jeg tænker meget ofte på spørgsmål til dig, men tænker også på, hvad du mon ville svare - og faktisk bare det, at muligheden er her for at skrive til dig, er virkelig rar. Så tak fordi du er det :)

Vi er kommet i et dilemma herhjemme. Og det handler og fjernsynet. Vores søn er nu 20 måneder og han elsker at se tv. Vi ser altid en afsnit Alfons Åberg om morgenen inden vi skal ud af døren på 10 min. Når han kommer hjem fra vuggestue ser vi det samme afsnit. I weekenderne har vi her i julen julehygget og nogle aftener set filmen "biler" bidt over af to omgange, altså den første halvdel om aftenen og resten dagen efter, efter vi har spist morgenmad og leget.

Nu er det så sådan at han spørger rigtig meget efter fjernbetjeningen og egentlig synes vi jo begge at det er hyggeligt og dejligt at slappe af os se tegnefilm, specielt her i julen. Men vi ønsker selvfølgelig heller ikke at skabe nogle usunde vaner for vores søn.

Han er rigtig god til at lege og gør det stadig. Han elsker sine biler, være ...

Annonce

... udenfor osv. han er en meget aktiv og nysgerrig dreng, men jeg kan også mærke at han mange gange hellere vil se fjernsyn, hvor han skal hjælpes i gang med at lege, hvor han før bare ville sætte sig med sit lege, når vi havde spist. nu plager han efter fjernbetjeningen og bliver ked af det over et nej. han finder sig dog i det og gør ikke et kæmpe nummer ud af det, men jeg synes bare det er ofte og er derfor i tvivl om, hvordan en god rammesætning ville være for ham. Vi har altid været meget bevidste om at der ikke var fjernsyn, da han var lille og det er først efter han fyldte et år, at han en gang i mellem så et afsnit teletubbies, som efterfølgende er blevet til Alfons Åberg og Byggeman Bob og nu filmen Biler.

Det skal lige siges at jeg er 21 uger gravid og sidder lidt oftere i sofaen, hvilket også gør, at jeg har været noget mere okay med at se fjernsyn med ham end ellers.

Hvad tænker du er okay, når man er 20 måneder? Og ellers vil jeg bare rigtig gerne hører dine tanker til lidt refleksion herhjemme.

Rigtig godt nytår

Venligst
Vædderens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer