Brev:
Hvor meget fjernsyn er okay?
29. december 2017
Alder:
20 mdr.
Hvor meget fjernsyn er okay?
Hej Helen.
Tak igen for svar og en uundværlig brevkasse. Jeg tænker meget ofte på spørgsmål til dig, men tænker også på, hvad du mon ville svare - og faktisk bare det, at muligheden er her for at skrive til dig, er virkelig rar. Så tak fordi du er det :)
Vi er kommet i et dilemma herhjemme. Og det handler og fjernsynet. Vores søn er nu 20 måneder og han elsker at se tv. Vi ser altid en afsnit Alfons Åberg om morgenen inden vi skal ud af døren på 10 min. Når han kommer hjem fra vuggestue ser vi det samme afsnit. I weekenderne har vi her i julen julehygget og nogle aftener set filmen "biler" bidt over af to omgange, altså den første halvdel om aftenen og resten dagen efter, efter vi har spist morgenmad og leget.
Nu er det så sådan at han spørger rigtig meget efter fjernbetjeningen og egentlig synes vi jo begge at det er hyggeligt og dejligt at slappe af os se tegnefilm, specielt her i julen. Men vi ønsker selvfølgelig heller ikke at skabe nogle usunde vaner for vores søn.
Han er rigtig god til at lege og gør det stadig. Han elsker sine biler, være udenfor osv. han er en meget aktiv og nysgerrig dreng, men jeg kan også mærke at han mange gange hellere vil se fjernsyn, hvor han skal hjælpes i gang med at lege, hvor han før bare ville sætte sig med sit lege, når vi havde spist. nu plager han efter fjernbetjeningen og bliver ked af det over et nej. han finder sig dog i det og gør ikke et kæmpe nummer ud af det, men jeg synes bare det er ofte og er derfor i tvivl om, hvordan en god rammesætning ville være for ham. Vi har altid været meget bevidste om at der ikke var fjernsyn, da han var lille og det er først efter han fyldte et år, at han en gang i mellem så et afsnit teletubbies, som efterfølgende er blevet til Alfons Åberg og Byggeman Bob og nu filmen Biler.
Det skal lige siges at jeg er 21 uger gravid og sidder lidt oftere i sofaen, hvilket også gør, at jeg har været noget mere okay med at se fjernsyn med ham end ellers.
Hvad tænker du er okay, når man er 20 måneder? Og ellers vil jeg bare rigtig gerne hører dine tanker til lidt refleksion herhjemme.
Rigtig godt nytår
Venligst
Vædderens mor