Brev:
Storesøster og lillebror på vej
27. november 2017
Alder:
3 år, 2 mdr.
Storesøster og lillebror på vej
Kære Helen.
Vi har en fantastisk datter på 3 år 2mdr og venter lillebrors ankomst start feb 18. Begge graviditeter planlagte.
Ifm. familieforøgelsen, er der to emner der presser sig på, begge vedrørende vores datter, som jeg håber du vil give os dine inputs på.
Både min mand og jeg er tæt knyttet til vores datter, særligt jeg. Hun passes sjældent alene ude, vi har prioriteret at jeg arbejder deltid 32t efter jeg kom tilbage fra barsel på et år og vi nyder i høj grad at være sammen os tre. Vi har nogle dejlige familier/bedsteforældre på begge sider som også har et tæt bånd til vores datter til trods for hun meget sjældent er passet ude. Det har været et bevidst valg og er det fortsat på trods af familieforøgelse.
Vores datter er startet i børnehave fra dagpleje knap 3 år gammel. Det går rigtig godt og hun trives. Vores datter ved at lillebror ligger i maven og har vidst det siden 13. uge, men det er ikke noget der har fyldt noget i hendes hverdag. I takt med min mave vokser, bliver der nu talt om lillebror i vendinger med at "han ligger i mors mave" og samtaler om at hun selv har ligget i min mave og hvad en baby kan/ikke kan (meget simpelt og kort). Hun er nysgerrig og kan selv bringe emnet på banen.
Min både bekymring men også iver for ikke at overse min datters behov, hvad er da dit synspunkt på tilgangen til at forberede hende bedst muligt på lillebrors ankomst, nu vi i 3 år har haft vores tætte lille trekløver? Især ift mig, som hun er særligt knyttet til?
En anden ting er vores sovesituation. Min datter bliver puttet i sin egen seng på eget værelse hver aften uden problemer (en af os ligger ved siden af) og hun kalder så om natten og kommer ind i vores seng. Den rutine har vi haft meget længe og har været rigtig fin for os alle tre og er det sådan set stadig. Og dog. I takt med jeg fysisk og mentalt skal forberede mig på en fødsel, har jeg brug for en dyb og lang nattesøvn uden de store afbrydelser, da det ofte er mig hun søger først om natten til at putte hos. Jeg forestiller mig desuden at det ikke vil være sundt for vores datter at vækkes x flere om natten når lillebror kommer til, som skal sove i lift i vuggen ved siden af min sengeside.
Vi har talt om at min mand skal, for at lære min datter at sove i sin egen seng hele natten, sove på madras ved siden af hendes seng, men vi er lidt i tvivl om hvad der er den bedste løsning. Jeg har dine bøger og også læst om stryge-tøj metoden, men grundet vores og hendes behov, har vi altid puttet med hende når hun skulle sove. Er det der vi starter nu eller....? Min datter har den vane at hun skal holde i hånd/mærke håndflader når hun bliver træt og skal puttes eller hvis hun vågner om natten. Hun elsker at ligge i ske, helt tæt. Det bliver så også en udfordring når planen jo er, at min mand jo skal tilbage i soveværelset :0)
Hun har haft sovedyr/nussebamse fra hun var 1 år og putter sig også med den når hun bliver træt men ikke mere end at hun ikke kan undvære en af vores hænder. Hun bruger stadig sut når hun sover (er meget glad for den) og som vi pt ikke har nogen hast med at afvænne hende med, grundet nylig børnehavestart og også idf. har hun smidt bleen uden problemer.
Jeg er spændt på at høre fra dig.
Venlig hilsen
en mor