Storesøster og lillebror på vej

27. november 2017

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

Storesøster og lillebror på vej

Kære Helen.

Vi har en fantastisk datter på 3 år 2mdr og venter lillebrors ankomst start feb 18. Begge graviditeter planlagte.

Ifm. familieforøgelsen, er der to emner der presser sig på, begge vedrørende vores datter, som jeg håber du vil give os dine inputs på.

Både min mand og jeg er tæt knyttet til vores datter, særligt jeg. Hun passes sjældent alene ude, vi har prioriteret at jeg arbejder deltid 32t efter jeg kom tilbage fra barsel på et år og vi nyder i høj grad at være sammen os tre. Vi har nogle dejlige familier/bedsteforældre på begge sider som også har et tæt bånd til vores datter til trods for hun meget sjældent er passet ude. Det har været et bevidst valg og er det fortsat på trods af familieforøgelse.

Vores datter er startet i børnehave fra dagpleje knap 3 år gammel. Det går rigtig godt og hun trives. Vores datter ved at lillebror ligger i maven og har vidst det siden 13. uge, men det er ikke noget der har fyldt noget i hendes hverdag. I takt med min mave vokser, bliver der nu talt om lillebror i vendinger med at "han ligger i mors mave" og samtaler om at hun selv har ligget i min mave og hvad en baby kan/ikke kan (meget simpelt og kort). Hun er nysgerrig og kan selv bringe emnet på banen.

Min både bekymring men også iver for ikke at overse min datters behov, hvad er da dit synspunkt på tilgangen til at forberede hende bedst muligt på lillebrors ankomst, nu vi i 3 år har haft vores tætte lille trekløver? Især ift mig, som hun er særligt knyttet til?

En anden ting er vores sovesituation. Min datter bliver puttet i sin egen seng på eget værelse hver aften uden problemer (en af ...

Annonce

... os ligger ved siden af) og hun kalder så om natten og kommer ind i vores seng. Den rutine har vi haft meget længe og har været rigtig fin for os alle tre og er det sådan set stadig. Og dog. I takt med jeg fysisk og mentalt skal forberede mig på en fødsel, har jeg brug for en dyb og lang nattesøvn uden de store afbrydelser, da det ofte er mig hun søger først om natten til at putte hos. Jeg forestiller mig desuden at det ikke vil være sundt for vores datter at vækkes x flere om natten når lillebror kommer til, som skal sove i lift i vuggen ved siden af min sengeside.

Vi har talt om at min mand skal, for at lære min datter at sove i sin egen seng hele natten, sove på madras ved siden af hendes seng, men vi er lidt i tvivl om hvad der er den bedste løsning. Jeg har dine bøger og også læst om stryge-tøj metoden, men grundet vores og hendes behov, har vi altid puttet med hende når hun skulle sove. Er det der vi starter nu eller....? Min datter har den vane at hun skal holde i hånd/mærke håndflader når hun bliver træt og skal puttes eller hvis hun vågner om natten. Hun elsker at ligge i ske, helt tæt. Det bliver så også en udfordring når planen jo er, at min mand jo skal tilbage i soveværelset :0)

Hun har haft sovedyr/nussebamse fra hun var 1 år og putter sig også med den når hun bliver træt men ikke mere end at hun ikke kan undvære en af vores hænder. Hun bruger stadig sut når hun sover (er meget glad for den) og som vi pt ikke har nogen hast med at afvænne hende med, grundet nylig børnehavestart og også idf. har hun smidt bleen uden problemer.

Jeg er spændt på at høre fra dig.

Venlig hilsen
en mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

31. december 2023 | Sovevaner | 3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen. Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet