Brev:
Hvor hård skal jeg være?
24. november 2017
Alder:
18 mdr.
Hvor hård skal jeg være?
Hej Helen
Når jeg f.eks. henter min søn fra vuggestuen, er det nogle gange svært at få ham med ud til bilen. Han vil hellere gå rundt på legepladsen, kigge på gyngerne og andre ting på legepladsen.
Jeg viser interesse og syntes at det er helt fint at han går lidt rundt på legepladsen og leger lidt med spande osv. Vi taler lidt om tingenge og går en lille tur. Men jeg siger også "kom skat, lad os gå op til bilen" "vi skal hjem nu" osv. Jeg vil gerne have at han selv går med mig, jeg kan jo vælge at bære ham fra vi går ud og op til bilen. Men det gør jeg ikke, medmindre vi har meget travlt.
Mit spørgsmål er bare hvor bør grænsen gå? Er det ok at han går lidt rundt og leger lidt på legepladsen? Eller skal være mere hård og kontant "Nu skal vi hjem" og tage ham op.
Et andet eksempel, når vi skal ud og kører, så er der engang imellem hvor han kommer lidt ud før mig også er han allerede ved stien på vej til vores fælles legeplads og peger mod legepladsen og vil gerne derhen. Hvordan bør jeg reagere på det? Skal jeg sige nej nu skal vi ud og kører eller er det ok at han får lov til at lege lidt på legepladsen inden vi kører? Når jeg tager ham op for at bære han græder han ofte fordi han hellere vil på legepladsen.
Jeg kommer også i tanke om de forældretyper du skriver om i din bog, ofte føler jeg mig som den forældretyper der abare giver barnet lov til alt fordi jeg virkelig gerne vil tilfredstille hans behov.
Har du nogle ideer?
Hilsen
mig