Brev:
Gør ikke, som jeg siger. Spaghetti i benene.
14. november 2017
Alder:
19 mdr.
Gør ikke, som jeg siger. Spaghetti i benene.
Hej Helen,
nu er vi nået dertil, hvor vi har brug for hjælpe til opdragelse. Vores søn på 19 måneder er en rigtig glad og nysgerrig dreng. Jeg har være med i et forskningsprojekt siden jeg var gravid med ham og i den forbindelse, var vi til et motorisk tjek af ham og de var meget imponeret over både hans fin - og grovmotorik samt sprog og hvordan han kunne holde koncentrationen under forsøget. Så vi er bestemt nogle stolte forældre til en nysgerrig og glad for livet dreng :)
Vores dilemma er, at han gerne selv vil bestemme og han er begyndt at sige nej, når jeg fx siger: "Kom skat, vi skal vaske hænder". Så siger han "neeej" og går den anden vej eller løber ind i stuen og gemmer sig. Tja det er der vel ikke noget galt i, jeg kan godt forstå han ikke lige gider og synes det er sjovere at lege "se om du kan fange mig", så jeg går ind til ham og rækker min hånd ud og siger "jeg ved godt du hellere vil lege skat, men vi skal vaske hænder inden aftensmad - kom med". men det gør han bare ikke. Jeg går hen og tager ham op og sætter ham ned på gulvet, så han selv løber ud på badeværelset, men det er en kamp hele vejen.
Nogle gange er jeg heldig at han går op på skamlen med det samme og vi får vasket hænder, men det er ikke skete meget længe. Han løbet ind i bruseren og ligger sig ned på gulvet. jeg kan ikke med min ellers rolige stemme få ham til at komme hen af sig selv og vaske hænder. han bliver bare liggende. så jeg tager ham igen op fra gulvet og sætter ham foran skamlen og siger han skal komme op og vaske hænder, men igen bliver han til blød spaghetti og jeg kan ikke holde ham oprejst på skamlen. intet virker. i en periode virkede det at tænde vandet, så synes han det var spændende at komme op til vasken, men det synes han ikke mere.
Hvordan kan jeg gøre, så han mere gør som jeg siger?
Det samme problem er, når vi skal ovenpå, hvor fx puslebordet og hans værelse er. Når vi skal op og skifte ble eller op i bad (som han ellers elsker), så er det den samme hver gang. Han flygter væk og det ender med jeg bærer ham op ad trappen. Han græder ikke, er ikke hverken ulykkelig, hysterisk eller nogen verden der bryder sammen. Jeg har ellers sådan forberedt mig på, at hvis han blev ked af det på trappen, så ville jeg sætte mig med ham, men jeg er simpelthen så meget i tvivl om, hvad det for det første handler om og så også hvordan jeg hjælper ham til at ville gå op ad trappen enten selv eller med mig i hånden. Desuden er jeg gravid og jeg kan bare ikke bære ham op ad trappen mere.
Er det forkert at jeg vælger at bære ham? Jeg synes jeg er så tålmodig, men han ligger sig bare på trappen og vil ikke gå selv op. Han vil ikke holde i hånden og det vil han heller ikke, når jeg henter ham i vuggestuen og vi skal over vejen. jeg er meget konsekvent med at det er sådan det er, vi holder i hånden over vejen, men han bliver igen spaghetti i benene og signalerer nærmest, så må du slæbe mig. Hvad sulan kan jeg gøre?
Hjælp mig Helen til at forstå, hvordan jeg kan ændre på disse strategier, han er begyndt på.
Hilsen