Brev:
Vil helst have mor til alt
3. november 2017
Alder:
2 år, 7 mdr.
Vil helst have mor til alt
Hej igen.
Min dejlige datter på 2 år og 7 mdr har lige nu en periode, hvor hun hele tiden vil bestemme (så meget som muligt :)), og hendes verden bryder tit sammen, hvis det ikke bliver sådan. Det skal siges, ar hun heldigvis ikke værger sig så meget mod luren længere, så den får hun hver dag i øjeblikket -heldigvis!
Især har hun meget med, at hun gerne vil have mig til alt fremfor far. Tandbørstning, bleskift osv osv. Især når hun er træt, syg, pylret. Sådan var det også langt tid før jeg blev gravid eller fødte lillesøster. Især nat og morgen er et problem, fordi vi har en klar aftale om, at det er min mand, som går ind til hende om natten (han sover på madras ved hendes tremmeseng, hvis hun kalder -det har fungeret rigtig fint i et stykke tid og hun sover faktisk igennem en del nætter efterhånden). Nu er hun så begyndt at blive helt opløst i gråd om natten, fordi hun gerne vil have mig derind (jeg er i soveværelset ved siden af sammen med lillesøster....).
Det hele startede med, at i stedet for, at det konsekvent var min mand som stod op sammen med hende om morgenen (altså først om morgenen, ikke om natten), så har der været et par morgener, hvor jeg har villet glæde min mand og tilbudt at stå op (det er nemlig ret tidligt herhjemme :)), så han kunne sove lidt mere. Og pludselig tror vores store pige, at hun kan/skal vælge, hvem der står op med hende, hvem der kommer ind om natten, vil ned og vække mig og lillesøster meget tidligt, selvom hun hygger med far osv.... Og i disse tilfælde virker det ikke som om, hun prøver grænser af egentlig, men nærmere som om, hun ikke kan rumme, at tingene ikke går lige, som hun vil. Hun har helt sikkert temperament, men er også meget følsom og klog.
Er det (stadig) lillesøster-jalousi, tror du? Eller kan hun bare ikke klare "fleksibiliteten"/ændring/usikkerhed i rytmen? Generelt synes jeg, hun er meget følsom overfor ændringer i hverdagsrytmen, men vi er nogle gange nødt til at bryde den, sådan ER livet jo. Min mand har rejst en del i de første par år af den stores liv, hvorfor hun ofte har været vant til, at jeg var den der mest gjorde tingene sammen med hende. Når han nogle gange er afsted nu, så er det jo også mig, så måske forvirrer det hende, at jeg nogle gange godt kan/vil, men ikke altid.
Vi har forsøgt mange gange at sige, at "nogle gange er det far og nogle gange mor. Det bestemmer vi". Hensigten er primært at fritage hende fra de tusinde af valg, hun skal træffe, hvis hun tror, hun skal tage stilling til, hvem der skal gøre hvad hele tiden, men hun forstår det ikke, og bliver nærmere frustreret end lettet.
Venlig hilsen
mig