Brev:
Brug af konsekvens
3. november 2017
Alder:
2 år, 7 mdr.
Brug af konsekvens
Hej Helen.
Vores dejlige pige på 2 år og 7mdr prøver mange grænser af i øjeblikket og hendes yndlings ord er nej :) det er på et fuldstændig normalt niveau, det er jeg sikker på, men kan stadig være temmelig anstrengende :)
Mit spørgsmål går på, hvordan vi håndterer situationer, hvor vi gerne vil have hende til at gøre, som vi siger... Fx tag dit tøj af/på, kom med ind/ud osv, hvis hun bare siger nej (årsager kan fx være, at hun bare ikke har lyst, har gang i en leg eller bare for at ville det modsatte af os).
Jeg har prøvet at sige det samme gentagende gange, hvilket ofte bare trækker det i langdrag eller det ender i irritation fra min side eller gråd fra hendes. Faktisk er det, der virker bedst og mindst konfliktfyldt at bruge konsekvens. Fx ser vi ofte tv i 10-20 min om morgenen efter morgenmad. Jeg kan bruge den "konsekvens" til alle morgenrutiner fx, hvis hun ikke vil tage sit nattøj af, kan jeg sige "der er ingen tv, før du har taget tøjet af, fået ny ble og tøj på og spist morgenmad". Det virker rigtig fint, som en "godbid" eller som konsekvens, hvis hun nægter (så skal vi ikke se tv).
Har du en bedre/anden metode, hvis det ikke er pædagogisk...? Egentlig synes jeg det virker godt, da hun makker ret, uden vi får konflikter og vi har som regel en god stund gennem det hele, fremfor konflikter ved hver del.
I den lidt mindre pædagogiske ende kan jeg også høre mig selv sige fx "skal vi køre hjem nu i stedet?", hvis vi fx er henne og besøge nogen, og hun ikke vil et eller andet (vaske hænder, tage sine sko af/på osv osv osv -listen kan være laaaaang). Hvor jeg i et roligt toneleje sætter en konsekvens på. Så siger hun selvfølgelig "nej, jeg vil gerne blive", og så siger jeg stadig roligt "okay, men så skal du altså lige det her...".
Er det en dårlig "taktik"? Det skal lige med, at vi jo har en lille lillesøster på 4 mdr, så jeg har jo ofte een på armen, mens mange af disse situtationer foregår, så har ikke armene helt fri til fx at lege/guide/hjælpe hende, for at få tingene til at glide lidt mere.
Venlig hilsen
mig