Brug af konsekvens

3. november 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Brug af konsekvens

Hej Helen.

Vores dejlige pige på 2 år og 7mdr prøver mange grænser af i øjeblikket og hendes yndlings ord er nej :) det er på et fuldstændig normalt niveau, det er jeg sikker på, men kan stadig være temmelig anstrengende :)

Mit spørgsmål går på, hvordan vi håndterer situationer, hvor vi gerne vil have hende til at gøre, som vi siger... Fx tag dit tøj af/på, kom med ind/ud osv, hvis hun bare siger nej (årsager kan fx være, at hun bare ikke har lyst, har gang i en leg eller bare for at ville det modsatte af os).

Jeg har prøvet at sige det samme gentagende gange, hvilket ofte bare trækker det i langdrag eller det ender i irritation fra min side eller gråd fra hendes. Faktisk er det, der virker bedst og mindst konfliktfyldt at bruge konsekvens. Fx ser vi ofte tv i 10-20 min om morgenen efter morgenmad. Jeg kan bruge den "konsekvens" til alle morgenrutiner fx, hvis hun ikke vil tage sit nattøj af, kan jeg sige "der er ingen tv, før du har taget tøjet af, fået ny ble og tøj på og spist morgenmad". Det virker rigtig ...

Annonce

... fint, som en "godbid" eller som konsekvens, hvis hun nægter (så skal vi ikke se tv).

Har du en bedre/anden metode, hvis det ikke er pædagogisk...? Egentlig synes jeg det virker godt, da hun makker ret, uden vi får konflikter og vi har som regel en god stund gennem det hele, fremfor konflikter ved hver del.

I den lidt mindre pædagogiske ende kan jeg også høre mig selv sige fx "skal vi køre hjem nu i stedet?", hvis vi fx er henne og besøge nogen, og hun ikke vil et eller andet (vaske hænder, tage sine sko af/på osv osv osv -listen kan være laaaaang). Hvor jeg i et roligt toneleje sætter en konsekvens på. Så siger hun selvfølgelig "nej, jeg vil gerne blive", og så siger jeg stadig roligt "okay, men så skal du altså lige det her...".

Er det en dårlig "taktik"? Det skal lige med, at vi jo har en lille lillesøster på 4 mdr, så jeg har jo ofte een på armen, mens mange af disse situtationer foregår, så har ikke armene helt fri til fx at lege/guide/hjælpe hende, for at få tingene til at glide lidt mere.

Venlig hilsen
mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

28. januar 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

2.5 årig dreng skubber, slår og river i hår

Hej Helen, Vi har før draget god nytte af dine svar, så vi forsøger os igen....

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer