Brev:
Sidde ved bordet til måltider
9. oktober 2017
Alder:
2 år, 2 mdr.
Sidde ved bordet til måltider
Kære Helen
Tak for dit svar ang. Opstart i den ny dagpleje. Det var meget brugbart. Et kort oprids: VI er flyttet for 2 måneder siden og han er lige skiftet dagpleje.
Mit emne denne gang handler om at vores dreng har svært ved at sidde ved bordet herhjemme under måltiderne. Det handler mest om aftensmaden.
Selvom han er sulten mister han hurtigt interessen for maden og vil hellere ned og lege. Han sidder på en trip trap stol, som han selv kan kravle op og ned af. Vi har valgt at lukke døren af til hans legeværelse, mens vi spiser, da legeværelset er så nyt og spændende at han ikke kan lade det være. Han får til stor fornøjelse lov til at lukke døren derind til men det har afstedkommet, at han når vi sidder og spiser vil rundt og lukke alle dørene i huset.
Vi er så småt begyndt at forlange at han bliver siddende og spiser. Dog ikke hele måltidet igennem, han har fået nogle pauser, hvorefter han skal komme tilbage til bordet men han får sjældent spist særlig meget.
Vi går begge meget op i ikke at lade det fylde for meget og at måltidet skal være en hyggelig tid og at fokus ikke skal være for meget på maden. MEN :)
Hvor meget kan forlange at en 2 årig skal sidde med ved bordet og hvor længe ad gangen?
Har du nogle gode fif til at gøre det nemmere?
Henne i dagplejen sidder han fint med bordet og spiser godt i løbet af dagen.
De bedste hilsner
Mor til den yderst selvstændige 2 årige:)