Vores søn hører ikke efter - 4 år, 11 mdr.

14. september 2017

Kategori:
Alder:
4 år, 11 mdr.

Vores søn hører ikke efter - 4 år, 11 mdr.

Kære Helen.

Så har vi desværre brug for din hjælp igen. Vores søn på knapt 5 år er lige nu inde i en periode, hvor han simpelthen ikke hører efter hvad vi siger til ham. Det kommer specielt til udtryk, når han skal tage tøj på, have børstet tænder, vaske hænder. Altså ganske almindelige, kendte dagligdags gøremål. Han nægter at gøre det, og begynder ofte sådan at 'fjolle' rundt i stedet. Sætter sådan et smøret grin op og løber ofte rundt i huset, så han ikke kan 'indfages'. Det føles fuldstændig som om han provokerer os, men jeg tror ikke, at en 4 årig kan meste den egenskab. Det er simpelthen så opslidende og både min mand og jeg er dybt ulykkelige over alle de kampe, vi har med Lukas.

Vi har efterhånden prøvet at tackle ham med forskellige metoder:
*Ignoreret ham, når han starter på det der fjolleri og løber fra os.
*Sagt til ham, at vi ikke kan være sammen med ham, når han forstyrrer på den måde (og har enten bedt ham gå ind på værelset, eller også har vi flyttet os fra det lokale, hvor konflikten udspiller sig)
*Vi har hævet stemmerne rigtigt meget (hvilket vi meget sjældent gør)
* Vi har truet med (og effektueret) ikke at ville læse godnat historie. Og har også truet med at han ikke får fredagsslik.

Men fælles for alle metoder er, at de føles forkerte og desværre heller ikke rigtig har den ønskede effekt.

I slutningen af februar fik vi en søn mere. Lukas er meget glad for ham, og vi har ...

Annonce

... ikke oplevet den meget omtalte søskendejalousi. Måske er det vi er igennem nu en reaktion på at han er blevet storebror? Måske ikke. Han har tidligere i kortere perioder i sit liv haft denne adfærd, men aldrig så massivt som nu.

Vi har snakket med børnehaven om vores udfordringer og de har anbefalet os at søge hjælpe i den familierådgivning, som Københavns Kommune har. Det har vi gjort og fået tid den 26/9, men der er jo LÆNGE til, når man har det sådan, som vi har det for tiden.

Børnehaven nævnte for os, at Lukas også af og til har problemer med at respektere når andre fremmede voksne (hvis de f.eks. er ude til arrangementer i byen) giver en besked eller en "ordre". Det er vi selvfølgelig også vildt kede af at høre, for man har jo íkke lyst til at have ham det uopdragne barn, som ikke hører efter. Og sidst men ikke mindst, så er det jo så smerteligt at tænke på, at Lukas måske har det skidt på en eller anden måde, siden han mener, at den opførsel, som han for tiden praktiserer, er den mest hensigtsmæssige for at få opmærksomhed :o(

Vi sørger er svar på hvad du mener er den mest hensigtsmæssige måde, at håndterer og hjælpe Lukas på. Vi synes, vi famler i blinde og har virkelig brug for en retning og en metode at holde os til. Vi tænker også at det vil hjælpe Lukas, at vi er konstante og siger og gør det samme hver gang (så vidt muligt)

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

De bedste hilsner
Lukas' mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder