Brev:
Vores søn hører ikke efter - 4 år, 11 mdr.
14. september 2017
Alder:
4 år, 11 mdr.
Vores søn hører ikke efter - 4 år, 11 mdr.
Kære Helen.
Så har vi desværre brug for din hjælp igen. Vores søn på knapt 5 år er lige nu inde i en periode, hvor han simpelthen ikke hører efter hvad vi siger til ham. Det kommer specielt til udtryk, når han skal tage tøj på, have børstet tænder, vaske hænder. Altså ganske almindelige, kendte dagligdags gøremål. Han nægter at gøre det, og begynder ofte sådan at 'fjolle' rundt i stedet. Sætter sådan et smøret grin op og løber ofte rundt i huset, så han ikke kan 'indfages'. Det føles fuldstændig som om han provokerer os, men jeg tror ikke, at en 4 årig kan meste den egenskab. Det er simpelthen så opslidende og både min mand og jeg er dybt ulykkelige over alle de kampe, vi har med Lukas.
Vi har efterhånden prøvet at tackle ham med forskellige metoder:
*Ignoreret ham, når han starter på det der fjolleri og løber fra os.
*Sagt til ham, at vi ikke kan være sammen med ham, når han forstyrrer på den måde (og har enten bedt ham gå ind på værelset, eller også har vi flyttet os fra det lokale, hvor konflikten udspiller sig)
*Vi har hævet stemmerne rigtigt meget (hvilket vi meget sjældent gør)
* Vi har truet med (og effektueret) ikke at ville læse godnat historie. Og har også truet med at han ikke får fredagsslik.
Men fælles for alle metoder er, at de føles forkerte og desværre heller ikke rigtig har den ønskede effekt.
I slutningen af februar fik vi en søn mere. Lukas er meget glad for ham, og vi har ikke oplevet den meget omtalte søskendejalousi. Måske er det vi er igennem nu en reaktion på at han er blevet storebror? Måske ikke. Han har tidligere i kortere perioder i sit liv haft denne adfærd, men aldrig så massivt som nu.
Vi har snakket med børnehaven om vores udfordringer og de har anbefalet os at søge hjælpe i den familierådgivning, som Københavns Kommune har. Det har vi gjort og fået tid den 26/9, men der er jo LÆNGE til, når man har det sådan, som vi har det for tiden.
Børnehaven nævnte for os, at Lukas også af og til har problemer med at respektere når andre fremmede voksne (hvis de f.eks. er ude til arrangementer i byen) giver en besked eller en "ordre". Det er vi selvfølgelig også vildt kede af at høre, for man har jo íkke lyst til at have ham det uopdragne barn, som ikke hører efter. Og sidst men ikke mindst, så er det jo så smerteligt at tænke på, at Lukas måske har det skidt på en eller anden måde, siden han mener, at den opførsel, som han for tiden praktiserer, er den mest hensigtsmæssige for at få opmærksomhed :o(
Vi sørger er svar på hvad du mener er den mest hensigtsmæssige måde, at håndterer og hjælpe Lukas på. Vi synes, vi famler i blinde og har virkelig brug for en retning og en metode at holde os til. Vi tænker også at det vil hjælpe Lukas, at vi er konstante og siger og gør det samme hver gang (så vidt muligt)
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
De bedste hilsner
Lukas' mor