Søskendejalousi - storebror 5 år, lillebror 1 år

24. august 2017

Kategori:
Alder:
4 år, 9 mdr.

Søskendejalousi - storebror 5 år, lillebror 1 år

Kære Helen,

Nu melder jeg mig på banen igen. Denne gang med et lidt mere "følsomt" emne.

Lillebror bliver 1 år om et par uger. Til november bliver storebror 5 år.
Indtil for nogle måneder siden - ja indtil lillebror blev mobil, da han var omkring 6 måneder, har vi ikke set skyggen af jalousi hos storebror. Gennem de sidste 3 måneder er dette dog eskaleret. Hele juli holdt vi ferie sammen alle 4, og der gik det hele så fint. Storebror var sød ved lillebror det meste af ferien, men vi var jo også to til drengene hele tiden.

Min mand arbejder rigtig meget, så jeg står alene med drengene både morgener og eftermiddage. Vi har valgt, at jeg skal være hjemmegående med lillebror til han kan begynde i storebror skønne og lille børnehave når han er rundet 2 år.

Storebror er i børnehave på deltid, og han har en god portion tidlige dage samt fridage. Nogle dage om ugen henter jeg storebror allerede 12.30, således at vi har nogle timer alene sammen, mens lillebror sover til middag. Nogle gange leger vi bare, andre gange hjælper han med at skrælle kartofler, hænge vasketøj op mv.

Om lørdagen har vi fast 2 timer alene, mens far er sammen med lillebror. Her plejer vi at tage væk sammen - til gymnastik, i biografen eller ligende.

Storebror er meget jaloux på lillebror. Min store søn og jeg har også altid haft meget tid sammen, netop fordi jeg forlængede min barsel, og fordi jeg altid har været studerende, mens han har været til. Vi har et tæt bånd, og det er vigtigt for mig, at vi kan tale om alle slags følelser.
Han er rigtig god til at sætte ord på sine følelser, men alligevel synes jeg, at han er ret voldsom ved sin lillebror.

Jeg synes, at jeg er kommet ind i en ond spiral, hvor jeg hele tiden må irettesætte ham: "Ikke så voldsomt, pas nu lige på ham, stop med at skubbe ham, hold op med at hive i ham mv."
Han kan finde på at sparke til sin lillebror, tjatte til ham eller slå ham oven i hovedet med en togskinne. Jeg synes, at det er nogle ...

Annonce

... uempatiske handlinger, når ham snart er 5 år? Måske forventer jeg for meget af ham? Han er en meget kvik og klog dreng med et stort ordforråd, men jeg ved jo godt, at det er følelser der styrer ham, når han handler som han gør.

Han har rigtig mange "heller" i vores lejlighed, og han kan til enhver tid gå på sit værelse og lukke døren. Hans legetøj er hans, og vi sørger for at lillebror ikke kommer og snubber det fra ham.

Lillebror er MEGET glad for storebror, og vil hele tiden være der, hvor han er, pille ved ham, kramme ham osv. Det er jo også (sagt rent ud: skide irriterende), når man ikke selv er en krammebamse, der er vild med babyer.

Jeg føler, at jeg konstant skal have øjne i nakken. Det er drænende.
Han har konstant antennerne ude i forhold til sin lillebror. Hvis han bare kunne være lidt ligeglad, men han skal konstant vide, hvor han befinder sig, om han leger med hans legetøj mv. Det må være meget stressende for ham.
Når ikke lillebror opsøger storebror, så opsøger storebror lillebror og vil "lege", men det ender altid ud i konflikter, hvor jeg skal være på dupperne.

Jeg er træt med træt på, og jeg har gentagende gange råbt højt i afmagt, hvilket jo heller ikke er ok. Vi får også altid talt om tingene bagefter.

Jeg føler, på en eller anden måde, at han er for stor til at opføre sig sådan? Jeg synes tit at man hører, at det mest er de 2-3 årige storesøskende, der opfører sig hårdhændede overfor mindre søskende, og ikke børn på min store søns alder? Det skal siges, at han aldrig agerer således overfor andre børn.

Jeg føler, at jeg tilgodeser ham alt det, der er muligt. Herudover har han sin mormor og morfar lige rundt om hjørnet, som han ser både 3-4 gange om ugen, og tit alene, og her får han også en masse positiv opmærksomhed og alenetid.
Jeg føler, at jeg må gøre noget galt?

Kan du hjælpe en træt mor, Helen. Jeg føler mig tit som en elendig mor, fordi jeg bliver så træt af ham. Det er en forfærdelig følelse.

Med venlig hilsen
M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder