Brev:
Jaloux søn
6. august 2017
Alder:
17 mdr.
Jaloux søn
Hej Helen
Jeg skriver til dig angående min søn på knapt halvandet år. Han er meget jaloux. Hans far og jeg må ikke kramme eller lignende uden at han går helt i baglås. Han bliver stiktosset og kan finde på at begynde at skrige. Vi har prøvet forskellige ting - både tage ham med i krammeren (hvor han så skubber min kæreste væk og kun vil kramme mig), samt at sige stille og roligt til ham at han lige må vente et øjeblik og at vi gerne må kramme hinanden (hvilket ikke gør nogen forskel).
Han har en storebror på 9 år, som er hos os hver anden uge (hos sin mor de modsatte uger) - de to drenge elsker hinanden over alt på jorden og de leger virkelig godt sammen. Min søn har også lidt svært ved hvis jeg krammer min bonussøn eller giver ham et kys, men det er ikke lige så slemt som når det er med hans far.
Jeg kunne forestille mig at det nok er fordi hans far ikke bruger ret meget tid med os - dvs. han er nok ikke så vant til at se os kramme. Men han skal jo alligevel lære at det må vi gerne uden at han skal blive sur over det. Har du nogle forslag til hvordan vi gør det bedst? Det er ikke en mulighed at få hans far til at bruge mere tid sammen med os - men det er en længere historie. Jeg leder efter et tiltag der kan bruges når vi står i situationen, og som med tiden vil lære vores søn at det er ok - hvis dette altså findes...
Han er de sidste par måneder begyndt at bide her hjemme. Men det virker ikke som om at det er af afmagt. Det er ikke pludselige bid - han tager langsomt ”tilløb” til det, så man kan se at det er det han skal til og så kan jeg som regel nå at sige ”Nej, du må ikke bide. Du må gerne prutte” - hvorefter han prutter én på maven eller armen (med munden) i stedet for. Dog er det ikke altid jeg når at stoppe ham/flytte fokus, og han ender med at få bidt.
Han bed forleden nede i vuggestuen, hvor de samtidig gav udtryk for at han var meget jaloux når nogle af de andre børn fik opmærksomhed fra den pædagog han gerne ville være hos. Det virkede som om at de koblede de to ting - det at bide og jalousien. Jeg ved godt det er svært for dig at sige ret meget om, men tror du der er en sammenhæng?
Og hvordan får jeg ham til at stoppe - både med at bide men også med at være jaloux (hvis ikke de to ting hænger sammen)?
Ser frem til dit svar.