Storesøster er kommet i trodsalderen

29. maj 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Storesøster er kommet i trodsalderen

Hej Helen.

Tusinde tak for en fantastisk brevkasse, den har vi benyttet os meget af!

Vi er forælder til to helt igennem dejlige piger. E på 2,4 og A på 9 måneder.

E er en super begavet pige der meget tidligt kunne gå og tale og er idag langt fremme i.f.t sprog, og også rent motorisk. hun er god til at lege, har en livlig fantasi, og en vild go hukommelse og suger alt til sig. hun er dog også en meget følsom pige, som ikke kan rumme mange mennesker og lyde (både nye og høje), så vi har et par høreværn vi tager med når vi ved at det kan blive en udfordring. hun har har svært ved at slappe af. om aftenen tager det lang tid før hun falder i søvn og hun sover kun igennem i korte perioder. vi er lige startede med carmomila dråber for at se om det kunne have en beroligene effekt på hende, hun fungerede slet ikke i vuggestuen, hun ville ikke spise, sov meget når hun var der, og ænsede ikke når vi kom ind af døren. så da vi i sommers flyttede i hus valgte vi at hun skulle starte i dp 15 meter fra huset. og det er bare rigtig godt til hende! så vi har bestemt at hun skal i privat børnehave og skole når den tid kommer:)

3 uger efter vi flyttede blev hun store søster, så der er sket rigtig meget for hende. vi har helt fra start været opmærksomme på at give hende mor og far tid, hvor hun enden har en af os eller begge for sig selv. også i hverdagens små gøremål. og det har endelig gået okay (trods mangelensøvn). men nu er hun begyndt at reagere. og self. skal hun have lov til at reagere men vi er i tvivl om hvordan vi skal takle det?

Her kommer lige et par eksempler fra de sidste par dage og hvordan vi har taklet det, og vil meget gerne have lidt hjælp til hvordan vi bedst mulig hjælper hende, for hun har det bestemt ikke let.

1 kom op til mig ) E blev ked af hun ikke måtte komme med sin far på lossepladsen, hun var helt utrøstelig og men første ...

Annonce

... reaktion var "ej stop nu" men kunne godt se af hun var helt færdig så tog hende op til mig og talte om hvorfor hun ikke kunne komme med. hun var stadig meget ked og ville op i viklen og der faldt hun til ro.

2 trusler ) E var med far i svømmehal, og de hyggede sig. men da de skulle til at på ville hun have legetæjet med. far forklarede at det skulle blive der, for eller havde de andre børn jo ikke noget at lege med. hun blev meget sur skreg og slog, så far sagde hvis du ikke stopper går vi op.

3 pause stolen) E hopper i sofaen, vi siger der må du ikke, for du kan falde ned og slå dig. hun bliver ved og vi gentager og flytter hende væk fra sofaen. hun griner og løber hen til sofaen og hopper igen. vi tager hende ud på en stol i køkkenet, fortæller hvorfor hun skal sidde der og sætter en alarm til 2-3 minutter(hun er aldrig alene i rummet), der efter er alt fint igen, altså vi er ikke sure.

4 nu er det slut) denne metode er jeg bestemt ikke stolt over at have brugt men jeg er magtes løs og jeg ved godt at hun bare har det super svært(mor).
E sidder ved mor og vil ned, da hun kommer ned siger hun, mor jeg går lige hen og slår A, mor, nej det må du ikke det gør ondt påhende og så bliver hun ked af det. E går hen til a og slår hende, mor tager fat i E og siger det gør du ikke med MEGEt hår stemme E græder og mor får dårlig samvittighed.

Når hun bider slår eller sparker lille søster siger jeg hårdt til hende at hun skal stoppe, nogle gange græder hun, andre gange griner i afmagt og så er der de gange hvor hun griner rigtig.

Vi ved hun søger grænser og det får hun også, men hvis vi vælger vores kampe. især hvis vi kan se at det er vigtigt for hende f.eks. at finde en gaffel.

Så hvordan kan vi bedst hjælpe vores datter med at komme igennemdenne svære tid?

Og har du nogle indput til hvordan vi i hele taget kan hjælpe hende.

Med venlig hilsen
Mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre