Brev:
Hvad stiller vi op med ham?
22. maj 2017
Alder:
2 år, 2 mdr.
Hvad stiller vi op med ham?
Kære Helen
Sorry det bliver en ordentlig smøre..
Nu skriver jeg til dig igen om vores 2 årige dreng. Han er inde i en rigtig svær periode og vi står meget famlende mht. hvad vi skal gøre. Han blev storebror for ca. 7 uger siden og det tror jeg også påvirker situationen.
Han er en sød dreng, men også en vildbasse, der altid er gang i, han har svært ved at koncentrere sig ret længe ad gangen om en bestemt leg eller aktivitet. Han kan også være meget stædig og temperamentsfuld (ligesom sin mor ;-)
Jeg vil prøve at beskrive den eftermiddag/aften vi har haft i dag og håber du måske kan give nogle bud på, hvordan vi kan forbedre situationen:
Han har hygget og leget i dagplejen og der har ikke været nogen problemer, men han hyler idet han træder ind ad døren herhjemme fordi han ikke måtte sidde på genboens havetraktor.
Så går vi lidt ud i haven og det går meget godt lidt, men snart vælter det igen, han har fået en bolle og hunden prøver at stjæle den fra ham og samtidigt begynder babyen at hyle.
Lidt senere tager far sig af baby og jeg forslår ham, at vi går en tur ned på legepladsen og han kan cykle derned på sin løbecykel, han gider ikke lege på legepladsen og i stedet cykler vi lidt rundt på villavejene, så siger jeg vi skal hjem, men han har fået øje på Netto. Jeg siger nej vi skal hjem og spise og må fysisk tage cyklen fra ham og han sætter sig på fortovet og skriger, jeg aner ikke hvad jeg skal stille op, han er en stor og tung dreng og jeg har ikke kræfter til at bære ham hjem. Jeg får nok hævet stemmen lige lovlig meget og får flere gange sagt, at så kan vi ikke tage ud at cykle en anden gang, til sidst må jeg næsten trække ham med hjem ved at holde ham i armen mens jeg bærer cyklen i den anden hånd og igen har vi så en konflikt over genboens havetraktor, da vi passerer den.
Mens vi spiser, skriger babyen og vores 2 årige nægter at spise og går fra bordet (han vil stort set aldrig spise noget til aften og sidder kun ved bordet i max 3 min) hvorefter han ofte bliver sulten og vil have yoghurt og hvide boller når han skal i seng..
Lidt senere kommer han ud i køkkenet og vil lege med gryderne på komfuret, jeg siger nej og bærer ham ud af køkkenet mens han skriger voldsomt.
Vi synes han ser træt ud og giver ham nattøj/ble/tandbørstning mens han skriger fuldstændig uhæmmet, vi sætte ham op i hans tremmeseng og han fortsætter med at skrige helt afsindigt og vil ikke krammes, jeg er nødt til at gå ud af rummet fordi jeg bliver så ked af det og min mand tager over lidt.
Lidt senere går jeg ind igen da jeg har samlet mig. Min mand har taget ham op og vores dreng er faldet ned og jeg sidder længe med ham og krammer ham. Han kommer ind i min seng og sidder sammen med mig og ser ipad lidt (virker beroligende på ham), bagefter kommer han ind i sin egen seng igen og vi læser historie og jeg synger en sang og han leger lidt og falder endelig i søvn. (den sidste del er meget stille og rolig)
Aftenen bliver yderligere kompliceret af, at babyen døjer med noget aften uro og skriger 1-2 timer hver aften samtidigt med at den 2 årige skal i seng.
Ja det var en lang beretning og hvordan søren skal vi tackle vores "store" dreng? Vi bliver jo også selv helt skæve i hovedet og er måske for hårde når vi taler til ham og siger nej rigtig mange gange, men når det hele koger, glemmer man helt alle de gode råd man læser om vedr. "selvstændighedsalderen"..
Samtidigt føler vi ikke rigtig andre forstår os, for han er meget mere sød og rolig hos dagplejen og bedsteforældrene, men det er ligesom om, at når han er hjemme hos os, så kokser det hele nærmest dagligt..
Et tillægsspørgsmål: Han er utrolig glad for sin sut og vil helst have den i munden konstant, vi lod ham have den de første uger med lillebror, men nu har vi også en kæmpe konflikt over sutterne, som vi synes han kun skal have, når han skal sove, han har sutte depoter alle vegne og han opfører sig nærmest som om det er en bamse, vil have flere sutter med i seng og ligger og krammer dem, når han skal sove. Vi har flere gange prøvet at give ham en bamse, men han virker ikke interesseret i bamser, kan man på en eller anden måde få ham interesseret i en bamse i stedet for de sutter? (ellers bliver det vel meget tungt at få ham vænnet fra sutterne når han bliver ældre).
Håber på et par input, der kan hjælpe os videre, vi vil det bedste for vores dreng men ingen af os er de fødte pædagoger og vi er rigtig bange for at vi gør det helt forkert!
Mange hilsner fra
Molly