Brev:
Selvstændighedsalder og tilspidsede situationer, råd søges.
16. marts 2017
Alder:
20 mdr.
Selvstændighedsalder og tilspidsede situationer, råd søges.
Kære Helen
Vi er nu kommet dertil, at vi har brug for hjælp til vores søn.
Vi har en dejlig dreng på 20mdr. som vi elsker over alt på jorden, men som giver os nogle udfordringer, der er svære at håndterer til tider.
Theo er en frisk dreng, med rigtig meget krudt i rumpen. Det er meget svært at sidde stille og hygge med noget i længere tid. Han er oftest en glad dreng, som også er meget behjælpelig, og han kan rigtig meget selv, som han også får lov til.
Han er god til, når man beder ham om at ligge det, han tog, som han ikke måtte, på plads. Han har rigtig meget temperament, og vil rigtig mange ting selv. Hvis vi bliver nød til at hjælpe ham, ender det tit i, at han kaster sig ned og hylder i vilden sky.
Vi oplever dage, hvor han prøver grænser af konstant, og næsten hver gang man beder ham om noget, sætter han sig imod og reagerer med vrede og frustration. Nogle gange skal han lige have lidt tid til at accepterer at sådan er situationen, og andre gange prøver han til igen og igen, hvor det ender ud i vrede osv.
Moder og søn ligner meget hinanden, vi har begge frygtelig meget temperament og nogle gange føles det som en kamp om hvem der vinder.
Jeg vil rigtig gerne give et eks. på det jeg prøver at forklarer.
Jeg havde besluttet at vi skulle ud og nyde naturen, så Theo kunne få brugt noget krudt. Vi kører til en park med legeplads og skov og vand med ænder der kunne fodres. For at komme over til legepladsen, blev man nød til at passere en vej. Jeg står med klapvogn, en hund i snor og signalere til Theo at vi skal holde i hånd for nu skal vi over en vej. Det vil han bare ikke. Jeg viser ham min hånd og prøver at tage ham i hånden som ender ud i han smider sig ned og siger utilfredse lyse. Jeg er fastholden i at vi skal holde i hånd når vi går over og Theo laver gentagende gange samme mønster bare med vredes gråd. Han prøver til om han kan få hundesnoren, men et er en ting han ikke skal og jeg holder fast i at vi skal gå hånd i hånd over. Jeg prøvede flere gange at få ham op og stå uden held. Efter fem minutter, røg min toldmodighed og han røg under armen grædende over vejen, mens jeg svovlede i irritation.
Theo var ikke begejstret for at følge med over til legepladsen, så jeg gik lidt i forvejen, og så kom han meget stille og rolig, med lidt sidde pauser undervejs. På legepladsen gik det godt, der var andre børn, som han kiggede på, og han rutsjede osv.
Ikke længe efter gik han hen til barnevognen for at ville have hundesnoren igen. Jeg spørger ham om vi skal gå videre og det vil han gerne. Vores hund kan ikke lide at Theo går med ham, så hunden blev sluppet løs og han fik snoren. Det giver altid problemer, for det er jo ikke det, Theo vil med snoren. Det resulterer i han bliver frustreret igen og løber væk i gråd. Jeg siger til ham at hunden meget hellere løbe frit end at være i snor. Jeg satte mig på en bænk og fandt madpakken frem. Det ville Theo gerne. Det var en hyggelig stund, med mad og fodring af måger der fløj hen over os.
Da han var færdig med at spise, gik vi videre, men Theo ville ikke i samme retning som mig og hunden. Derefter fortsatte det hele i samme spor, og kl 12 da vi er hjemme, var jeg fuldstændig drænet.
Jeg har svært ved at håndtere det, når vi kommer ud i de her situationer. Min mand og jeg har brug for råd til hvordan vi griber det an. Jeg er altid usikker på, om jeg er for streng og urimelig, og ikke giver Theo plads til udvikling af hans personlighed. Har også brug for en forståelse af, hvad han går igennem lige nu i hans udvikling.
Det blev til en helt det. Håber du har nogle gode råd.
Med venlig hilsen
Theos mor.