Sutteflaske og dræn

2. marts 2017

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Sutteflaske og dræn

Kære Helen

For at gøre en lang historie kort, så ammede jeg min søn om natten, indtil han var 12 måneder, hvor han var for utålmodig til at vente på mælken, hvorfor vi gik over til at give ham sutteflaske med MME om natten.

Vi ville gerne begynde at vænne ham af med at få flaske og mælk om natten, men da han konstant led af væske på ørerne og tydeligt havde ondt, var flasken hans eneste trøst, da det udlignede trykket (og mælken beroligede ham). I januar fik han lagt dræn (der var han 16 måneder), hvilket har hjulpet rigtig meget. Da han fik det lagt, fik vi vænnet ham af med at få mælk (letmælk) ved puttetid. Han har siden da stadig fået sutteflaske inden putning, men kun med vand, som han også har drukket en tår af, når han engang imellem er vågnet om natten. - Vi har håbet på, at han lige pludselig selv vælger flasken med vand fra. (den er stadig en stor tryghed for ham og noget han forbinder med sovetid).

Ligenu er han forkølet og ørerne flyder. Derfor har han været lidt mere pylret og har vågnet ca. kl. 24, 3-4 timer efter han er blevet puttet og er ulykkelig. Det eneste der har fået ham til at falde til ro en en flaske med letmælk (100 ml.). Vi gav ham dette, da han som sagt var ked af det og havde let feber, hvorfor vi gerne bare ville trøste ham og give ham, hvad der kunne få ham til at falde til ro.

Nu er feberen ovre og ørerne er blevet bedre (efter vi har skyllet med eddike/vand blanding), men han vågner stadig ved midnat og vil have mælk.
I nat ...

Annonce

... besluttede vi os for, at han ikke skulle have det, nu hvor han ikker har feber mere. Men han blev simpelthen så vred og ked af det. Han skreg, slog og gik ud af sengen (han sover ved siden af os og kravler over i vores seng i løbet af natten) og pegede ud mod køkkenet og sagde "mælk". Vi stod fast, trøstede ham, gik rundt med ham og sagde, at han kunne få noget vand. Men han blev ved og blev mere og mere arrig og til sidst hentede vi lidt mælk i en kop, som han heller ikke ville have og som gjorde ham endnu mere sur - han ville have det i en flaske. Så vi hældte mælken (50 ml ca.) op i flasken, hvor der var vand i, det drak han og faldt derefter til ro.

Jeg ved, at han er ret gammel til stadig at få flaske - vi har nok tænkt, at så længe det kun er med vand er det ok, og at han selv vælger den fra, når han ikke har behov for den mere. Men nu hvor han er begyndt at ville have mælk i flaske om natten (han er tilfreds bare med vand til puttetid), er jeg i tvivl, om der kan være en årsag, eller om det er en 'dum vane', som vi skal hjælpe ham af med. Det var nemlig så hårdt i nat, da vi nægtede ham den, og vi kom jo også til at give efter, efter 30 min, da vi syntes det var hårdt at se ham så frustreret og kom i tvivl om, om det var der rigtige vi gjorde.

Vi er opmærksomme på at få en masse væske i ham i løbet af dagen og han bliver altid tilbudt grød eller en banan inden sovetid.

Glæder mig til at læse dit svar om, hvad du tænker om situationen.

Kærlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!