Brev:
Sutteflaske og dræn
2. marts 2017
Alder:
18 mdr.
Sutteflaske og dræn
Kære Helen
For at gøre en lang historie kort, så ammede jeg min søn om natten, indtil han var 12 måneder, hvor han var for utålmodig til at vente på mælken, hvorfor vi gik over til at give ham sutteflaske med MME om natten.
Vi ville gerne begynde at vænne ham af med at få flaske og mælk om natten, men da han konstant led af væske på ørerne og tydeligt havde ondt, var flasken hans eneste trøst, da det udlignede trykket (og mælken beroligede ham). I januar fik han lagt dræn (der var han 16 måneder), hvilket har hjulpet rigtig meget. Da han fik det lagt, fik vi vænnet ham af med at få mælk (letmælk) ved puttetid. Han har siden da stadig fået sutteflaske inden putning, men kun med vand, som han også har drukket en tår af, når han engang imellem er vågnet om natten. - Vi har håbet på, at han lige pludselig selv vælger flasken med vand fra. (den er stadig en stor tryghed for ham og noget han forbinder med sovetid).
Ligenu er han forkølet og ørerne flyder. Derfor har han været lidt mere pylret og har vågnet ca. kl. 24, 3-4 timer efter han er blevet puttet og er ulykkelig. Det eneste der har fået ham til at falde til ro en en flaske med letmælk (100 ml.). Vi gav ham dette, da han som sagt var ked af det og havde let feber, hvorfor vi gerne bare ville trøste ham og give ham, hvad der kunne få ham til at falde til ro.
Nu er feberen ovre og ørerne er blevet bedre (efter vi har skyllet med eddike/vand blanding), men han vågner stadig ved midnat og vil have mælk.
I nat besluttede vi os for, at han ikke skulle have det, nu hvor han ikker har feber mere. Men han blev simpelthen så vred og ked af det. Han skreg, slog og gik ud af sengen (han sover ved siden af os og kravler over i vores seng i løbet af natten) og pegede ud mod køkkenet og sagde "mælk". Vi stod fast, trøstede ham, gik rundt med ham og sagde, at han kunne få noget vand. Men han blev ved og blev mere og mere arrig og til sidst hentede vi lidt mælk i en kop, som han heller ikke ville have og som gjorde ham endnu mere sur - han ville have det i en flaske. Så vi hældte mælken (50 ml ca.) op i flasken, hvor der var vand i, det drak han og faldt derefter til ro.
Jeg ved, at han er ret gammel til stadig at få flaske - vi har nok tænkt, at så længe det kun er med vand er det ok, og at han selv vælger den fra, når han ikke har behov for den mere. Men nu hvor han er begyndt at ville have mælk i flaske om natten (han er tilfreds bare med vand til puttetid), er jeg i tvivl, om der kan være en årsag, eller om det er en 'dum vane', som vi skal hjælpe ham af med. Det var nemlig så hårdt i nat, da vi nægtede ham den, og vi kom jo også til at give efter, efter 30 min, da vi syntes det var hårdt at se ham så frustreret og kom i tvivl om, om det var der rigtige vi gjorde.
Vi er opmærksomme på at få en masse væske i ham i løbet af dagen og han bliver altid tilbudt grød eller en banan inden sovetid.
Glæder mig til at læse dit svar om, hvad du tænker om situationen.
Kærlig hilsen