Reaktion på lillesøster

3. februar 2017

Kategori:
Alder:
3 år

Reaktion på lillesøster

Kære Helen.

Først vil jeg sige dit tak for din dejlige brevkasse og tak for dit svar på mit tidligere brev:-)

Jeg skriver nu vedrørende min søn der lige er blevet 3 år og storebror for 14 dage siden.
Lige til at starte med var alt fint og sønnike syntes at søster var så sød og spændende. Det er hun indimellem stadig, men han er begyndt at blive meget voldsom. Både overfor os, særligt mor der sidder meget med lillesøster, men han er begyndt at slå sin lillesøster den sidste uges tid. Han siger at han vil skyde hende og kan finde på nærmest at gå til angreb på hende, hvilket bekymrer os meget!

Jeg har kun været alene med dem begge nogle få gange og det har været voldsomt stressende at have et skrigende spædbarn og en ulykkelig grædende dreng der bare vil give søster en ...

Annonce

... på skrinet hver andet øjeblik. så pt tør jeg simpelthen ikke være alene med dem mere end en halv times tid.

Han er også begyndt at tisse og lave prut i bukserne, selvom han har smidt bleen, ikke hver gang men det kan godt ske op til tre gange i døgnet.

Vi har fuld forståelse for at det selvfølgelig er en kæmpe omvæltning i hans liv, og han sikkert er usikker og bange på vores kærlighed og hans plads i den nye konstellation. Vi prøver alt vi kan at møde ham og rumme hans voldsomme følelser, selvom det kan være svært indimellem.

Spørgsmået er så hvordan vi bedst kan hjælpe ham til at lande bedst muligt i alt det her nye og hvor lang tid går der "normalt" før de større søskende vænner sig til en lille ny i familien ?

På forhånd tal for svar :-)

Med venlig hilsen
AK

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder