Brev:
Mit barn slår og ødelægger ting i børnehaven
4. januar 2017
Alder:
3 år, 4 mdr.
Mit barn slår og ødelægger ting i børnehaven
Hej Helen.
Jeg har lidt problemer med min søn, det går mig ret meget på. Lige lidt historie først.
Jeg er alene med mine 2 drenge (donorbørn). Vi flyttede fra en lejlighed til et hus d. 1/3 2016, hvor han skiftede institution. D. 1/8 skulle han over i børnehaven og d. 4/8 kom lillebror så til verdenen.
Efter kort tid i børnehaven begyndte han at slå de andre børn og nu er det også kommet til at han er begyndt at ødelægge deres ting - fx perleplader. Det hele foregår som regel meget hurtigt og så løber han videre.
Når han så bliver konfronteret med det, så udviser han ikke anger og kan finde på at grine.
Jeg har også haft episoder med ham herhjemme, men jeg synes generelt det går bedre her. Han er ligeså rigtig sød overfor sin lillebror og meget sjældent der sker ham noget.
Jeg tror, at jeg ikke altid er så tydelig herhjemme, når der er noget, som jeg ikke vil have. Jeg siger til ham, at det vil jeg ikke have og tager enten tingen fra ham eller evt. går min vej. Men jeg er nok ikke konsekvent nok i disse ting altid. Så det skal jeg have ændret.
Når vi snakker om at han gør andre ked af det i børnehaven eller ting han ikke må, så har han svært ved at forstå at det er synd de bliver ked af det - det hjælper ikke rigtigt at bruge ham selv som eksempel.
Han er motorisk en dygtig og stor og stærk dreng, men sproget halter - både udtale, men også ordforråd. Jeg tænker nogle gange at det kan være med til at forværre situationen.
Men generelt ved jeg ikke hvad jeg skal gøre - eller tænke! Jeg har så ondt at min lille dreng, men ønsker jo på ingen måde at han bliver en person, som de andre ikke kan lide/vil lege med.
Med venlig hilsen
Laila