Mit barn slår og ødelægger ting i børnehaven

4. januar 2017

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Mit barn slår og ødelægger ting i børnehaven

Hej Helen.

Jeg har lidt problemer med min søn, det går mig ret meget på. Lige lidt historie først.

Jeg er alene med mine 2 drenge (donorbørn). Vi flyttede fra en lejlighed til et hus d. 1/3 2016, hvor han skiftede institution. D. 1/8 skulle han over i børnehaven og d. 4/8 kom lillebror så til verdenen.

Efter kort tid i børnehaven begyndte han at slå de andre børn og nu er det også kommet til at han er begyndt at ødelægge deres ting - fx perleplader. Det hele foregår som regel meget hurtigt og så løber han videre.

Når han så bliver konfronteret med det, så udviser han ikke anger og kan finde på at grine.

Jeg har også haft episoder med ham herhjemme, men jeg synes generelt det går bedre her. Han er ligeså rigtig sød overfor sin lillebror og meget sjældent der sker ham noget.

Jeg tror, at jeg ikke altid er så ...

Annonce

... tydelig herhjemme, når der er noget, som jeg ikke vil have. Jeg siger til ham, at det vil jeg ikke have og tager enten tingen fra ham eller evt. går min vej. Men jeg er nok ikke konsekvent nok i disse ting altid. Så det skal jeg have ændret.

Når vi snakker om at han gør andre ked af det i børnehaven eller ting han ikke må, så har han svært ved at forstå at det er synd de bliver ked af det - det hjælper ikke rigtigt at bruge ham selv som eksempel.

Han er motorisk en dygtig og stor og stærk dreng, men sproget halter - både udtale, men også ordforråd. Jeg tænker nogle gange at det kan være med til at forværre situationen.

Men generelt ved jeg ikke hvad jeg skal gøre - eller tænke! Jeg har så ondt at min lille dreng, men ønsker jo på ingen måde at han bliver en person, som de andre ikke kan lide/vil lege med.

Med venlig hilsen
Laila

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor