Afviser mor og foretrækker far

27. november 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Afviser mor og foretrækker far

Hej Helen

Jeg er aktuelt gravid og har 3 uger til termin med lillebror. Graviditeten er uproblematisk men jeg er efterhånden mindre mobil - jeg har det godt, men er ved at være træt af at være gravid/den kropslige uro mm.

Min aktuelle udfordring er vores skønne datter på snart 2 1/2 år. Hun afviser mig til tider i stor stil. Siger "nej", "mor ikke gøre det - far gør det" og bliver meget bestemt/tydelig. I dag har hun haft en holdning til om jeg måtte gå med ud og lege (mor blive inde) og at det kun er far, der må gynge hende, skifte ble og gå med i bad osv. Jeg lykkedes dog med at læse bøger med hende og have hende med i køkkenet/lave mad, som hun er supergod til - så helt ude på sidelinjen er jeg da ikke.

Vores situation er desuden sådan, at far arbejder som handicaphjælper og derfor er væk fra tidlig morgen inden hun står op og 2 1/2 døgn frem. Når han er hjemme er der fest: masser af nærvær i en del dage og så er han i det hele taget bare en fantstisk far, der både er sjov, kærlig, rolig/rummelig og tydelig. Jeg er derfor "alenemor" i nogle dage. Det går helt fint og jeg nyder at have hende for mig selv, men der er ikke helt den samme spas i gaden, som når far er hjemme. Jeg er ikke far og spænder ikke rundt på samme måde. ...

Annonce

... Jeg er sammen med hende og laver nogle andre ting (bibliotek, badekar, madlavning, læse, tegne mm.) - jeg tror egentlig ikke at hun keder sig sammen med mig eller er ked af det, men hun skraldgriner ikke på samme måde og i samme omfang, når det bare er os to. Det skal også siges, at jeg ser det som en værdi - og nok også en nødvendighed - at hun får "lov" til at lege selv og at hun er med til praktiske ting i hverdagen.

Så udfordringen er mest når vi er sammen alle tre - aktuelt er hun meget selvstændig; vil selv tage tøj på, hælde morgenmad op mm. Vi lader hende gøre meget selv og er klar når hun har brug for hjælp, men vi er faktisk lidt i tvivl om, hvordan vi bedst styrer igennem det her med at hun vil bestemme over os og holde mor lidt udenfor.

Vi tænker også, at det med lillebrors ankomst om lidt vil betyde, at far tager en del over med storesøster. Jeg er bare så bange for at miste forbindelsen til hende eller svigte hende.

Som du sikkert kan se af tidligere breve, led vores relation lidt sidste år, hvor jeg grundet kromosomfejl (tri 18) måtte få en abort og efterfølgende havde en svær periode, hvor hun også foretrak far.....

Håber du kan bidrage med nogle brugbare perspektiver:) På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Line

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin