Brev:
Suttestop - 3 år, 4 mdr.
23. november 2016
Alder:
3 år, 4 mdr.
Suttestop - 3 år, 4 mdr.
Kære Helen
Vores store seje pige på 3 1/2 har netop sendt sine sutter til julemanden, og det er gået over al forventning. Det er fem dage siden, og hun spørger naturligvis til dem, når hun er ked af det. Men generelt har hun taget det rigtig pænt.
Vi har talt meget om det og fremhævet, hvor sejt det er, at hun er så stor, at hun ikke behøver dem mere. Lillebror har jo sutten, men dem er hun ikke interesseret i, og hun siger også, at det er fordi han er en baby.
Men ind imellem vil hun naturligt nok gerne være baby. Enten som leg hvor vi skal pusle om hende og hun lader som om hun drikker mælk af mit bryst. Eller også ved puttesituationen, hvor hun græder og siger, hun er baby og vil have sin sut.
Vi får hende relativt hurtigt distraheret, og hun ender med at falde fint i søvn uden.
Men hvordan hjælper vi hende bedst?
Hun har helt tydeligt behov for kontrol over andre ting, og vil pludselig bestemme, at vitaminpillerne skal stå på gulvet i stedet for på bordet etc. Og det skyldes helt tydeligt kontroltab. Eksempelvis har vi længe skiftedes til at putte hende, så hun ved, at det er far den ene dag og mor den anden. Primært fordi at hvis det er mig to dage i træk, skal det pludselig kun være mig.
Men den "ordning" udfordrer hun nu igen og bliver meget ked af det og frustreret, når det er far, der skal putte.
Hvordan støtter vi hende bedst?
På forhånd mange tak.
Kærlig hilsen
Skattepigens mor