Suttestop - 3 år, 4 mdr.

23. november 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Suttestop - 3 år, 4 mdr.

Kære Helen

Vores store seje pige på 3 1/2 har netop sendt sine sutter til julemanden, og det er gået over al forventning. Det er fem dage siden, og hun spørger naturligvis til dem, når hun er ked af det. Men generelt har hun taget det rigtig pænt.

Vi har talt meget om det og fremhævet, hvor sejt det er, at hun er så stor, at hun ikke behøver dem mere. Lillebror har jo sutten, men dem er hun ikke interesseret i, og hun siger også, at det er fordi han er en baby.

Men ind imellem vil hun naturligt nok gerne være baby. Enten som leg hvor vi skal pusle om hende og hun lader som om hun drikker mælk af mit bryst. Eller også ved puttesituationen, hvor hun græder og siger, hun er baby og vil have sin sut.

Vi ...

Annonce

... får hende relativt hurtigt distraheret, og hun ender med at falde fint i søvn uden.
Men hvordan hjælper vi hende bedst?

Hun har helt tydeligt behov for kontrol over andre ting, og vil pludselig bestemme, at vitaminpillerne skal stå på gulvet i stedet for på bordet etc. Og det skyldes helt tydeligt kontroltab. Eksempelvis har vi længe skiftedes til at putte hende, så hun ved, at det er far den ene dag og mor den anden. Primært fordi at hvis det er mig to dage i træk, skal det pludselig kun være mig.

Men den "ordning" udfordrer hun nu igen og bliver meget ked af det og frustreret, når det er far, der skal putte.

Hvordan støtter vi hende bedst?

På forhånd mange tak.

Kærlig hilsen
Skattepigens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

31. december 2023 | Sovevaner | 3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen. Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder