Brev:
Udvikling - 3 år, 7 mdr.
20. november 2016
Alder:
3 år, 7 mdr.
Udvikling - 3 år, 7 mdr.
Hej Helen.
Jeg vil gerne stille et spørgsmål ang. adfærd/opførsel.
A er en særlig dreng, der er langt fremme sprogligt og motorisk. Han er udviklingsmæssigt, der hvor han skal være, han hører som regel efter, vi skælder sjælendt ud. Børnehaven roser ham, for at være "altid glad".og meget veltalende og der er som udgangspunkt ingen problemer dernede.
A er meget udtryksfuld, hvilket betyder, at når han er glad, er man ikke i tvivl, han griner og bruger sit kropsprog til at vise det. Dette samme er gældende, når han er knap så glad. Han er igang med at blive selvstændig, hvilket vi mærker påfølgende måde, "når jeg siger nej, betyder det nej", "jeg gider ikke med", "jeg kan ikke lide det" ect.
Jeg oplever, at han nogle gange har brug for meget tydelig grænsesætning. Han kan til tider svare igen, eller være meget påståelig f.eks. hvis jeg siger, se der er et fly, hvor til han svare, nej det er en airbus mor, hvortil jeg siger, ja det er rigtig A, men det er også et fly... og sådan kan vi i situationer komme ud i en ualmindelig lang snak/diskusion, hvilket jeg ikke syntes, at skulle have med en 3 1/2 årig.
Han ved, at et nej betyder nej herhjemme, og bliver faktisk aldrig hysterisk på den bekostning, selvstændigheden kommer til udtryk i verbal diskusion og ikke hysteri.
Men, det mit spørgsmål omhandler er 2 ting.
1. Han er meget bevidst om sin egen kunnen, og han kan derfor i relationen til andre end forældrene, være lidt afvisende, og sige "jeg gider ikke", "jeg gider ikke lege med nogle" (adspurgt til, hvem han leger med i børnehaven) Eller når vi beder sige pænt farvel til gæster "det gider jeg ikke".
2. Når vi er sammen med venner om end det er hjemme eller ude, bliver han pludselig hyperaktiv på en sådan måde hvor jeg kan blive lidt nervøs, især hvis der er mindre børn, han enten går ind i så de vælter eller ligne, han fjoller meget på en sådan måde hvor han siger mærkelig lyde, griner af sig selv, bliver faktisk lidt overglad, og hører pludselig ikke efter, og bliver næsten en helt anden end den søde rolige dreng han ellers er hjemme og som de siger han er i børnehaven.
Nogle gange kan det hænge sammen med at han er træt, nogle gange er det ikke. Han bliver overgearet og hysterisk hvis han er træt
Vi har flere gange spurgt børnehaven om de har oplevet det samme, hvor til de svarer, at han leger så fint med de andre børn, at han mest vil lege med pigerne, da drengene leger, slåes lege, hvilket han ikke gider. nogle enkelte gange fjoller han, når de spiser frugt og laver lidt for meget sjov, men dette sker sjældent, og der ser jeg et mønster i at han har sovet mindre end han plejer og er træt.
Tilføjelse så har vi meget faste rammer herhjemme, og han kommer i seng samme tid, hver dag, og weekend. Han sover ca. 11-12 timer i døgnet. Enkelte dage 10, fordi han så vågner tidligt, hvilket betyder at han er meget træt tidligt, disse dage kan vi ikke tage ud om eftermiddagen, da han vil være for overtræt og umuligt.
Jeg håber du kan sætte lidt ord på det du ser udfra min beskrivelse, og hvordan vi bedst muligt håndtere de 2 situationer. Jeg syntes jo det er ærligt at vores venner, får et lidt negativt billede af vores søn, og de slet ikke ser den søde, charmerende og dejlige dreng som han er.
Hilsen