Opdragelse - 4 år, 8 mdr.

31. oktober 2016

Kategori:
Alder:
4 år, 8 mdr.

Opdragelse - 4 år, 8 mdr.

Kære Helen.

Jeg er alene med min dater på 4½ år. Hun har ikke fast kontakt med sin far, men ca. 4-6 gange om året. Jeg har min mor til at passe hende en aften med overnatning om ugen, når jeg arbejder længe på arbejdet, ellers har jeg min datter altid.

Jeg er desværre blevet overbelastet af altid at være på. Jeg har ikke rigtig fået prioriteret at jeg får ladet op og får overskud. Det går desværre ud over min datter nu. Jeg vil give dig nogle eksempler på hvordan jeg kommer til at handle forkert overfor min datter og så vil jeg bede om råd til gribe det anderledes an.

Jeg er et meget rummeligt menneske og derfor får min datter lang ”snor”, jeg er ikke særlig god til at være vedholdende og konsekvent. Det gør at jeg får sparet en masse vrede og frustration op som desværre går ud over hende. Min datter har også temperament og er vedholdende, så det giver også nogle konfrontationer mellem os.

Vores morgener er svære. Min datter er ofte oppe 1 time før hun skal afsted i børnehave. Jeg har ofte svært ved at få hende til at tage tøj på, spise og rede sit hår. Jeg vil gerne have en rolig morgen, hvor der er god tid, men ofte ender det med at jeg bliver træt af at sige hun skal gøre det ene og det andet. ...

Annonce

... Jeg bliver sur og træt inden dagen er gået i gang. Jeg ved ikke om det er en overgang, men jeg synes faktisk jeg længe har trænet hende i at hun selv skal gøre disse ting og ind imellem hjælper jeg hende også for at vi kan komme afsted til tiden. Der er også dage hvor det går godt, men der er godt nok flere af dem hvor hun slet ikke kan.

Jeg bliver gal og skælder ud hver gang og hun græder når vi når derud. Jeg truer med at jeg går det er tid vi skal afsted og at hun selv må sørge for at blive færdig. Jeg er desperat og kommer meget ofte i konflikter til at bruge denne argumentation. Det er det samme når hun skal op i seng og ikke vil med, så siger jeg at hun selv må børste tænder og gå op for nu går jeg. Alle gange bliver hun ked af det græder og kommer i gang med at gøre det hun skal eller fortæller mig hvis der er noget hun skal have hjælp til. Jeg ved det er fuldstændig urimeligt at jeg truer på den måde og jeg ved det er fordi jeg ikke kan finde en anden måde at håndtere det på. Jeg er sikker på hun føler at jeg forlader hende. Hun reagerer i i hvert fald voldsomt.

Hun sover mellem 19.30 og 20 og vågner ofte ved at jeg står op kl. 6.45. Hun har let ved at falde i søvn og hun sover i min seng.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene