2.5 år lille pige, sov nu

27. august 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

2.5 år lille pige, sov nu

Hej igen, Helen.

Som beskrevet i en tidligere henvendelse til dig i dag, er min/vores datter kommet i trods-alderen/Kan Selv-Vil selv-alderen.

Ydermere har jeg/vi svært ved at putte igen-igen.

Putning kan KUN foretages af mor, og tager min. 1 time, gerne mere. Typisk putteritual er som følger:

Ca. kl. 19.15: Tilbydes `Godnat-Mad´, grovbolle med smør eller gryn.
Ca. kl. 19.20-19.30: Tandbørstning, nattøj på, ind i sofaen. Højtlæsning.
Ca. kl. 19.45-20.00: Ind i seng (med mor). 1 bog, og god nat og sov godt.

Herefter følger 1 - 1 1/2 times drillerier, `karten rundt`, gråd, og til sidst overgir´ hun sig og sover hurtigt. Dog først efter jeg har forsikret hende om, at der IKKE er nogen nisser (hun er fortsat meget, meget bange for nisser), holden i hånd og ligge tæt i ske (på hendes anmodning, vel og mærke).

Hun vågner gentagne gange i løbet af natten og kalder på mor, kommer ind efter mig (hun sover nu i eget værelse med døren åben ind til mig) og insisterer på at blive puttet - igen - af mor, og holden i hånden. Dette kan forekomme op til 5-8 gange/nat.

Jeg er begyndt at følge hende ind igen på hendes eget værelse, og blot lægge hende ned og sige `Sov nu, lille skat - døren er åben, og vi skal sove nu`, hvilket hun til sidst accepterer, dog ikke uden gråd.

Jeg er en ret eftergivende type mor, men forsøger dog at sætte grænser og bevare roen samt være ...

Annonce

... konsekvent uden at give efter. Har dog hørt fra mange, at jeg har svært ved at sætte grænser, at jeg lader hende bestemme og i det hele taget har mistet grebet om tingene. Flere familiemedlemmer samt veninder undgår efterhånden vores selskab, idet min datter er kommet i trodsalderen, og agerer vredt, hysterisk og ikke er specielt hyggelig at være sammen med pt.

Jeg begynder (fjern-) studie næste uge, hvilket vil medføre at jeg vil være væk fra hjemmet ca- 3-4 dage/md., hvorfor det vil blive aktuelt at enten far (som jeg ikke bor sammen med, men er kæreste med og som kommer her tit) eller anden (f.eks. mormor, onkel, dagplejemor e.a.) skal passe/putte. Jeg/vi frygter alle dette, idet man formoder at det vil være en umulig opgave at gennemføre dette uden total krisetilstand. Hhv. mormor samt far har rent faktisk givet udtryk for, at de ikke orker opgaven, idet de frygter for hendes reaktion på at være væk fra mor, og hendes vredesanfald og hysteri. Den eneste, der har indvilliget i at passe under mit fravær er hendes dagplejemor - en stoisk, kærlig og naturligt myndig dame på + 50 år-, som har et fint tag på hende, men som naturligvis skal have betaling: noget, jeg godt ville kunne undgå.

Jeg glæder mig til at høre dine råd & tanker (og har naturligvis taget godt & grundig ved lære fra alle dine fantastiske bøger, som står på hylden!)

Med venlig hilsen

Alenemor på 47 år

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin