Brev:
2.5 år lille pige, sov nu
27. august 2016
Alder:
2 år, 6 mdr.
2.5 år lille pige, sov nu
Hej igen, Helen.
Som beskrevet i en tidligere henvendelse til dig i dag, er min/vores datter kommet i trods-alderen/Kan Selv-Vil selv-alderen.
Ydermere har jeg/vi svært ved at putte igen-igen.
Putning kan KUN foretages af mor, og tager min. 1 time, gerne mere. Typisk putteritual er som følger:
Ca. kl. 19.15: Tilbydes `Godnat-Mad´, grovbolle med smør eller gryn.
Ca. kl. 19.20-19.30: Tandbørstning, nattøj på, ind i sofaen. Højtlæsning.
Ca. kl. 19.45-20.00: Ind i seng (med mor). 1 bog, og god nat og sov godt.
Herefter følger 1 - 1 1/2 times drillerier, `karten rundt`, gråd, og til sidst overgir´ hun sig og sover hurtigt. Dog først efter jeg har forsikret hende om, at der IKKE er nogen nisser (hun er fortsat meget, meget bange for nisser), holden i hånd og ligge tæt i ske (på hendes anmodning, vel og mærke).
Hun vågner gentagne gange i løbet af natten og kalder på mor, kommer ind efter mig (hun sover nu i eget værelse med døren åben ind til mig) og insisterer på at blive puttet - igen - af mor, og holden i hånden. Dette kan forekomme op til 5-8 gange/nat.
Jeg er begyndt at følge hende ind igen på hendes eget værelse, og blot lægge hende ned og sige `Sov nu, lille skat - døren er åben, og vi skal sove nu`, hvilket hun til sidst accepterer, dog ikke uden gråd.
Jeg er en ret eftergivende type mor, men forsøger dog at sætte grænser og bevare roen samt være konsekvent uden at give efter. Har dog hørt fra mange, at jeg har svært ved at sætte grænser, at jeg lader hende bestemme og i det hele taget har mistet grebet om tingene. Flere familiemedlemmer samt veninder undgår efterhånden vores selskab, idet min datter er kommet i trodsalderen, og agerer vredt, hysterisk og ikke er specielt hyggelig at være sammen med pt.
Jeg begynder (fjern-) studie næste uge, hvilket vil medføre at jeg vil være væk fra hjemmet ca- 3-4 dage/md., hvorfor det vil blive aktuelt at enten far (som jeg ikke bor sammen med, men er kæreste med og som kommer her tit) eller anden (f.eks. mormor, onkel, dagplejemor e.a.) skal passe/putte. Jeg/vi frygter alle dette, idet man formoder at det vil være en umulig opgave at gennemføre dette uden total krisetilstand. Hhv. mormor samt far har rent faktisk givet udtryk for, at de ikke orker opgaven, idet de frygter for hendes reaktion på at være væk fra mor, og hendes vredesanfald og hysteri. Den eneste, der har indvilliget i at passe under mit fravær er hendes dagplejemor - en stoisk, kærlig og naturligt myndig dame på + 50 år-, som har et fint tag på hende, men som naturligvis skal have betaling: noget, jeg godt ville kunne undgå.
Jeg glæder mig til at høre dine råd & tanker (og har naturligvis taget godt & grundig ved lære fra alle dine fantastiske bøger, som står på hylden!)
Med venlig hilsen
Alenemor på 47 år