Brev:
2.5 år vred, skrigende og på tværs
27. august 2016
Alder:
2 år, 6 mdr.
2.5 år vred, skrigende og på tværs
Hej igen, Helen.
Gudskelov, at du er der!; jeg har nu igen brug for din kyndige rådgivning.
Mind datter på 2 1/2 år udfordrer dagligt, og stadigt mere.
Hun er blevet en stor pige - og nævner selv dette ofte-, siger "jeg vil SELV!!!!!!!!!" Konstant, skriger, ter sig, slår og virker utroligt utilfreds, vred og på tværs i alle situationer.. Jeg har svært ved at magte disse situationer, og er nærmest udmattet på forhånd, allerede inden dagen/hun starter. Fra hun står op om morgenen, og dagen -samt natten- igennem er hun ikke til at være i nærheden af. Også andre -herunder hendes far, begge hold bedsteforældre, mine veninder, hendes gudmødre, kusiner etc.- foretrækker at undgå os/hende pt. pga de voldsomme vredesudbrud, skrigen og slåen. Det er, mildest talt, ikke specielt hyggeligt at være sammen med os/hende lige nu.
Min reaktion; at bevare roen. At venligt, men bestemt sætte grænser. At anvise andre alternativer for at dæmme op for frustrationen i hendes lille krop. At fastholde korporligt, når hun bliver ganske ude af sig selv, og kramme/holde om. Og ja; som sidste alternativ tyer jeg ofte til at berøve fornøjelser (" Hold op med at slå. Du skal stoppe nu. Ellers får du ingen Is/tur i svømmehallen", etc. I flere tilfælde har vi måtte tage hjem fra mormor, legeland, fodboldtræning, gymnastik pga hendes opførsel; jeg har ganske enkelt ikke kunnet byde andre al den vrede, skrigen og sparken.
Jeg kan se på mig selv, at jeg pt. ikke 'slår til'. Til trods for at jeg formår at bevare roen, være fast omend understøttelse og kærlig orker jeg hende egentlig ikke mere lige nu. Det er FOR meget. At en 2- årig skal styre og dominere, ikke giver rum til hygge og samvær med andre mennesker og fællesskaber. At vi ikke er velkomne mere ude blandt andre. Og at ingen - selv ikke hendes egen far - tør at putte hende, være sammen med hende...
Vent i spænding på dit svar!
Med venlig hilsen
Et meget tilfreds medlem af din klub