Usikker på sig selv

26. august 2016

Kategori:
Alder:
4 år, 1 mdr.

Usikker på sig selv

Hej Helen.

Jeg skriver til dig fordi vores dreng på 4 år er tiltagende usikker på sig selv og bange for at fejle. Og vi er i tvivl om hvordan vi hjælper ham bedst muligt med at blive mere selvsikker.

Det kommer sig til udtryk på flere måder. I børnehavn vil han oftest ikke være med til fællesaktiviteter, hvor man ”skal” noget, da han dels ikke kan lide at være i centrum, dels ikke tror han kan finde ud af det. Det er super ærgerligt synes jeg, og han går glip at meget af det sjove. Også når vi som forældre er sammen med ham, er han tilbageholdende, men knap så meget som i børnehaven.

Vi prøver at snakke med ham om at det er ok bare at prøve noget selvom man ikke kan og at man jo lige skal lære tingene først. Og at det bare handler om at det skal være sjovt. Vi prøver at gå foran og det hjælper som regel lidt. Men det kan også være helt simple ting han ikke vil, fx at tegne en sol på opfordring. Han er lige ved at prøve og sætter blyanten på papiret, men opgiver før han kommer i gang og siger ”det kan jeg ikke finde ud af”. Selvom jeg ved han kan. Et andet eksempel er det at køre på løbehjul. Han fik et i gave for ½ års tid siden og prøvede det selvfølgelig – det gik faktisk godt taget i betragtning at det var første gang. Men han snublede da også en enkelt gang og nu tør han ikke komme op på det igen. Selv så lang tid efter.

Han har desuden svært ved at dele sine venner (sin ene gode ven) med andre børn og er nok lidt bange for at blive forladt i legen. Det er aldrig ham der fører legen an og bestemmer i legen, men han følger bare med. Han har det bedst med at have få venner, som ...

Annonce

... han vil være sammen med hele tiden. Det er bare ikke altid de gider det, og så bliver han selvfølgelig ked af det.

Han er også bange for mange forskellige ting, fx tegnefilm og historier, med farlige dyr i. Selvom de er egnet til små børn. Han går sin vej eller gemmer ansigtet, hvis det bliver for farligt. Dette hænger sandsynligvis sammen med hans meget gode forestillingsevne og fantasi tror jeg. Han spørger også tit: ”hvad nu hvis”… et eller andet helt skørt.

Han er meget intelligent og kan rigtig meget med tal og bogstaver samt udenadslære. Han husker godt og har det jeg vil kalde klæbehjerne. Han husker også langt tilbage i tid, og selv med mange detaljer. Og så spørger han rigtig rigtig meget og er ekstremt videns begærlig, hvilket er super godt og selvfølgelig også derfor han ved en masse. Han er desuden en rigtig ”samler” og finder på den måde også ud af meget om det han nu samler på.

Jeg tror hans personlighed er noget han har fra os, da vi begge har været lidt ligesom ham som børn. Men jeg tror også at noget af usikkerheden må være kommet undervejs. Vi prøver at give ham en god og kærlig opdragelse, men gode oplevelser og masser af udfordringer. Men et eller andet sted tror jeg at især jeg har været for lidt overbeskyttende (og er det til tider stadig) fordi han altid har været meget genert. Det bliver nemt en ond cirkel og det er jeg selvfølgelig opmærksom på.

Jeg håber det var oplysninger nok om ham, og jeg håber du har nogle gode råd til hvordan vi som forældre bedst hjælper ham videre, så han tør springe ud i nogle flere ting uden at være bange for at fejle.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin