Brev:
Usikker på sig selv
26. august 2016
Alder:
4 år, 1 mdr.
Usikker på sig selv
Hej Helen.
Jeg skriver til dig fordi vores dreng på 4 år er tiltagende usikker på sig selv og bange for at fejle. Og vi er i tvivl om hvordan vi hjælper ham bedst muligt med at blive mere selvsikker.
Det kommer sig til udtryk på flere måder. I børnehavn vil han oftest ikke være med til fællesaktiviteter, hvor man ”skal” noget, da han dels ikke kan lide at være i centrum, dels ikke tror han kan finde ud af det. Det er super ærgerligt synes jeg, og han går glip at meget af det sjove. Også når vi som forældre er sammen med ham, er han tilbageholdende, men knap så meget som i børnehaven.
Vi prøver at snakke med ham om at det er ok bare at prøve noget selvom man ikke kan og at man jo lige skal lære tingene først. Og at det bare handler om at det skal være sjovt. Vi prøver at gå foran og det hjælper som regel lidt. Men det kan også være helt simple ting han ikke vil, fx at tegne en sol på opfordring. Han er lige ved at prøve og sætter blyanten på papiret, men opgiver før han kommer i gang og siger ”det kan jeg ikke finde ud af”. Selvom jeg ved han kan. Et andet eksempel er det at køre på løbehjul. Han fik et i gave for ½ års tid siden og prøvede det selvfølgelig – det gik faktisk godt taget i betragtning at det var første gang. Men han snublede da også en enkelt gang og nu tør han ikke komme op på det igen. Selv så lang tid efter.
Han har desuden svært ved at dele sine venner (sin ene gode ven) med andre børn og er nok lidt bange for at blive forladt i legen. Det er aldrig ham der fører legen an og bestemmer i legen, men han følger bare med. Han har det bedst med at have få venner, som han vil være sammen med hele tiden. Det er bare ikke altid de gider det, og så bliver han selvfølgelig ked af det.
Han er også bange for mange forskellige ting, fx tegnefilm og historier, med farlige dyr i. Selvom de er egnet til små børn. Han går sin vej eller gemmer ansigtet, hvis det bliver for farligt. Dette hænger sandsynligvis sammen med hans meget gode forestillingsevne og fantasi tror jeg. Han spørger også tit: ”hvad nu hvis”… et eller andet helt skørt.
Han er meget intelligent og kan rigtig meget med tal og bogstaver samt udenadslære. Han husker godt og har det jeg vil kalde klæbehjerne. Han husker også langt tilbage i tid, og selv med mange detaljer. Og så spørger han rigtig rigtig meget og er ekstremt videns begærlig, hvilket er super godt og selvfølgelig også derfor han ved en masse. Han er desuden en rigtig ”samler” og finder på den måde også ud af meget om det han nu samler på.
Jeg tror hans personlighed er noget han har fra os, da vi begge har været lidt ligesom ham som børn. Men jeg tror også at noget af usikkerheden må være kommet undervejs. Vi prøver at give ham en god og kærlig opdragelse, men gode oplevelser og masser af udfordringer. Men et eller andet sted tror jeg at især jeg har været for lidt overbeskyttende (og er det til tider stadig) fordi han altid har været meget genert. Det bliver nemt en ond cirkel og det er jeg selvfølgelig opmærksom på.
Jeg håber det var oplysninger nok om ham, og jeg håber du har nogle gode råd til hvordan vi som forældre bedst hjælper ham videre, så han tør springe ud i nogle flere ting uden at være bange for at fejle.
Hilsen