Slår lillesøster - 2 år, 1 mdr.

6. august 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Slår lillesøster - 2 år, 1 mdr.

Kære Helen

Hvordan får vi vores 2-årige søn til at forstå, at han ikke må slå?

Han er en meget kærlig lille gut, som elsker sin lillesøster rigtig højt og virkelig har accepteret hende som en del af familien fra første færd. Han krammer og kysser hende, og kommer tit og beder om at sidde lidt med hende, hvor han så aer hende over håret og kysser hende på kinden. Det bedste han ved er at ligge og vågne op med hende ved siden af, mens de holder i hånden. Han er virkelig storebror med stort S, og det er den største lykke i verden at se de to sammen. Men ind i mellem kan han også finde på at slå hende - især hvis hun græder og de sidste par dage, også når jeg ammer.

I ammesituationen er det helt klart jalousi, og jeg prøver derfor at få ham til at sidde hos mig og kramme lidt og snakke, så han ikke føler sig udenfor, og det hjælper som regel.
I de andre situationer har vi dog ikke fundet en ...

Annonce

... løsning, der virker. Vi prøver at aflede og forklarer altid, at man aldrig må slå. At vi må ae, kramme og kysse, men aldrig slå. Nogle gange aer han hende så i stedet, men andre gange griner han og slår ud efter hende igen. Når vi begge er der, er det nemt at fjerne ham fra situationen, men det kan jo være svært, når man er alene med dem, og lillesøster græder.

Vi har indrettet dagen sådan, at vi har en time hver formiddag, inden ham kommer i vuggestue, hvor vi bare er sammen ham og mig, mens lillesøster sover lur, og det kan jeg mærke, at han nyder rigtig meget. De sidste par dage har vi også gået på opdagelse i et nærliggende grønt område sidst på eftermiddagen, mens far laver aftensmad, og det fylder ham også med lidt ekstra mortid, selvom vi har lillesøster med i barnevognen.

Men hvordan får vi ham gjort klart, at det ikke er i orden at slå, når man bliver irriteret eller jaloux?

Mange hilsner fra C.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.