Brev:
Slår lillesøster - 2 år, 1 mdr.
6. august 2016
Alder:
2 år, 1 mdr.
Slår lillesøster - 2 år, 1 mdr.
Kære Helen
Hvordan får vi vores 2-årige søn til at forstå, at han ikke må slå?
Han er en meget kærlig lille gut, som elsker sin lillesøster rigtig højt og virkelig har accepteret hende som en del af familien fra første færd. Han krammer og kysser hende, og kommer tit og beder om at sidde lidt med hende, hvor han så aer hende over håret og kysser hende på kinden. Det bedste han ved er at ligge og vågne op med hende ved siden af, mens de holder i hånden. Han er virkelig storebror med stort S, og det er den største lykke i verden at se de to sammen. Men ind i mellem kan han også finde på at slå hende - især hvis hun græder og de sidste par dage, også når jeg ammer.
I ammesituationen er det helt klart jalousi, og jeg prøver derfor at få ham til at sidde hos mig og kramme lidt og snakke, så han ikke føler sig udenfor, og det hjælper som regel.
I de andre situationer har vi dog ikke fundet en løsning, der virker. Vi prøver at aflede og forklarer altid, at man aldrig må slå. At vi må ae, kramme og kysse, men aldrig slå. Nogle gange aer han hende så i stedet, men andre gange griner han og slår ud efter hende igen. Når vi begge er der, er det nemt at fjerne ham fra situationen, men det kan jo være svært, når man er alene med dem, og lillesøster græder.
Vi har indrettet dagen sådan, at vi har en time hver formiddag, inden ham kommer i vuggestue, hvor vi bare er sammen ham og mig, mens lillesøster sover lur, og det kan jeg mærke, at han nyder rigtig meget. De sidste par dage har vi også gået på opdagelse i et nærliggende grønt område sidst på eftermiddagen, mens far laver aftensmad, og det fylder ham også med lidt ekstra mortid, selvom vi har lillesøster med i barnevognen.
Men hvordan får vi ham gjort klart, at det ikke er i orden at slå, når man bliver irriteret eller jaloux?
Mange hilsner fra C.