At være 3 år og høre efter

4. august 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

At være 3 år og høre efter

Hej Helen.

Tak for gode og brugbare svar indtil videre, som har været en stor hjælp på vejen, i vores lille familie, så tak for det :)

Jeg skriver nu igen, da jeg har et spørgsmål til, det at være 3 år og høre efter.

Egentlig syntes jeg vores 3 år og 4 mdr. dreng hører ok efter, ja en gang imellem svipper det da også herhjemme, og så baner jeg vejen istedet for alt for mange ord, som kom nu skal du i bad, og så går vi, så bliver han lidt sur, men det går meget hurtigt over, eller nu skla du komme fordi vi skal afsted, og hvis han ikke kommer, så går vi bare hen og tager ham i hånden og går eller hvad det nu er vi beder ham om - MEN, i mandags overflyttede vores dreng fra en mellem gruppe (2-4 årige) som bliver kaldt vuggestue, til deres rigtige børnehave afdeling, i dag, fik jeg så en lille opsang fra pædagogen, som kender vores dreng rigtig godt i forvejen, da det er en institution med åbne døre, at han havde svært ved at høre efter, at hun måtte bede ham om den samme ting 6 gange før han gjorde det, feks. at tage sko på, bukser på ect. og at det skulle vi arbejde med alle sammen, samt at hun da ville være nervøs for at tage ham med på tur hvis han ikke kunne hører efter , når de går på vejene.

- Øhh blev lidt forundret, og efter nærmere eftertanke, så er vi nok også lidt gode til at nurse ham herhjemme, vi giver ham tøj på og sko, det beder vi ham ...

Annonce

... ikke selv gøre, han kan godt, men det er meget hurtigere og nemmere at vi bare gør det, og det ville nok også ende med skig og skrål - men han tager selv skoene af når vi kommer hjem, og uden at vi skal bede ham om det, han går aldrig ind med sko på, og han er ret god til at hører efter generelt, og vi kan sagtens have ham med på tur uden at han løber nogle som helst steder, det tror jeg også vuggestuen har kunnet, vi har ihværtifald aldrig hørt andet.

Skal han selv gøre alt dette ?! Tænker på at han jo kun er 3 år.
Hvordan kan vi hjælpe ham på vej med at hører efter ?!

Han kommer selv og fortæller at han ikke hørte efter X ( Pædagogen ) i dag, med en lidt trykket mine, og til det svare jeg, nå for pokker, men man skal jo hører efter, hvad de voksne siger. og så går der ikke længe og så siger han, mor jeg hører altså efter, hvortil jeg så svare, men søde skat, du hørte jo ikke efter hvad jeg eller X, ect. sagde, og det skal man jo. Meeeen mor, det gør jeg altså, hmm hvad svare man til dette ? Det får mig til at tvivle på om han forstår det at hører efter? Altså selve sætningens betydning! hvad tænker du?.

Tilgengæld oplever vi meget herhjemme, at hvis han er træt, overtræt, overstimuleret ect. hører han overhoved ikke efter noget som helst, så dette sagde jeg til pædagogen, men det blevet hurtigt af fejret, og det var altså ikke derfor.

Med venlig hilsen
H

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

31. december 2023 | Sovevaner | 3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen. Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder