Brev:
At være 3 år og høre efter
4. august 2016
Alder:
3 år, 4 mdr.
At være 3 år og høre efter
Hej Helen.
Tak for gode og brugbare svar indtil videre, som har været en stor hjælp på vejen, i vores lille familie, så tak for det :)
Jeg skriver nu igen, da jeg har et spørgsmål til, det at være 3 år og høre efter.
Egentlig syntes jeg vores 3 år og 4 mdr. dreng hører ok efter, ja en gang imellem svipper det da også herhjemme, og så baner jeg vejen istedet for alt for mange ord, som kom nu skal du i bad, og så går vi, så bliver han lidt sur, men det går meget hurtigt over, eller nu skla du komme fordi vi skal afsted, og hvis han ikke kommer, så går vi bare hen og tager ham i hånden og går eller hvad det nu er vi beder ham om - MEN, i mandags overflyttede vores dreng fra en mellem gruppe (2-4 årige) som bliver kaldt vuggestue, til deres rigtige børnehave afdeling, i dag, fik jeg så en lille opsang fra pædagogen, som kender vores dreng rigtig godt i forvejen, da det er en institution med åbne døre, at han havde svært ved at høre efter, at hun måtte bede ham om den samme ting 6 gange før han gjorde det, feks. at tage sko på, bukser på ect. og at det skulle vi arbejde med alle sammen, samt at hun da ville være nervøs for at tage ham med på tur hvis han ikke kunne hører efter , når de går på vejene.
- Øhh blev lidt forundret, og efter nærmere eftertanke, så er vi nok også lidt gode til at nurse ham herhjemme, vi giver ham tøj på og sko, det beder vi ham ikke selv gøre, han kan godt, men det er meget hurtigere og nemmere at vi bare gør det, og det ville nok også ende med skig og skrål - men han tager selv skoene af når vi kommer hjem, og uden at vi skal bede ham om det, han går aldrig ind med sko på, og han er ret god til at hører efter generelt, og vi kan sagtens have ham med på tur uden at han løber nogle som helst steder, det tror jeg også vuggestuen har kunnet, vi har ihværtifald aldrig hørt andet.
Skal han selv gøre alt dette ?! Tænker på at han jo kun er 3 år.
Hvordan kan vi hjælpe ham på vej med at hører efter ?!
Han kommer selv og fortæller at han ikke hørte efter X ( Pædagogen ) i dag, med en lidt trykket mine, og til det svare jeg, nå for pokker, men man skal jo hører efter, hvad de voksne siger. og så går der ikke længe og så siger han, mor jeg hører altså efter, hvortil jeg så svare, men søde skat, du hørte jo ikke efter hvad jeg eller X, ect. sagde, og det skal man jo. Meeeen mor, det gør jeg altså, hmm hvad svare man til dette ? Det får mig til at tvivle på om han forstår det at hører efter? Altså selve sætningens betydning! hvad tænker du?.
Tilgengæld oplever vi meget herhjemme, at hvis han er træt, overtræt, overstimuleret ect. hører han overhoved ikke efter noget som helst, så dette sagde jeg til pædagogen, men det blevet hurtigt af fejret, og det var altså ikke derfor.
Med venlig hilsen
H