Dreng som slår

1. august 2016

Kategori:
Alder:
4 år, 4 mdr.

Dreng som slår

Hej Helen.

Tusinde tak for dine gode svar! Vi har fået styr på blesituationen og vores dreng er nu renlig, bortset fra en natble, så det er dejligt. Dog kan han gå i mange timer (6-7 timer) uden at skulle tisse. Spørger vi ham om han skal tisse siger han nej. Er det ok med så lange intervaller? Han spiser og drikker normalt.

Men grunden til at jeg skriver til dig nu er, at vores dreng her i sommerferien (han er startet i BH i dag efter 4 ugers ferie) er begyndt at slå både mig og hans far ret så ofte.
Det er ligesom om at han pludselig i situationen tænder for en knap hvor han bliver meget fysisk udadreagerende og så tager det fuldstændig magten over ham hvis vi protesterer eller sig nej.

Det er nok specielt mig som det går udover. Det skal siges at vi venter nr. 2 barn om 1 1/2 mdr, så det er jo nemt at forestille sig at den situation påvirker ham.
Han er dog ellers en glad og harmonisk dreng, som allerede inkluderer babyen når han taler om vores familie. Og det er jo dejligt.

Men situationerne hvor han slår starter oftest med at han får et nej eller måske keder sig lidt. Pludselig giver ...

Annonce

... han sig til at slå (ved mig oftest i maven) og det accepterer jeg/vi selvfølgelig ikke. Jeg forklarer ham at det gør ondt på mig og at man ikke må slå hinanden osv. Samtidig er jeg nødt til at holde ham væk fra mig, for uanset hvad jeg siger, så bliver han ved med at slå. Han er ligesom gået i en tilstand for han bare bliver ved med at slå uanset at vi prøver at forklare ham tingene stille og roligt.

Jeg er naturligvis også lidt bange for at han skal slå mig hårdt i maven, for han lægger virkelig kræfter i. Ofte kommer han med udtryk som: I er ikke stærkere end mig osv.

Jeg kan pt ikke løfte han ind på hans værelse som jeg ellers gerne ville for at lade ham forstå at det ikke er okay og at han kan køle af derinde i stedet. Det gør hans far nogle gange. Jeg er i stedet begyndt at gå væk fra ham fx i et andet rum. Så følger han dog efter mig med det samme, da han ikke bryder sig om at være alene.

Det er rigtig hårdt for både hans far og jeg at han er så voldsom og at det foregår dagligt eller flere gange dagligt.

Han du nogle gode ideer til hvordan vi bedst tackler situationen?

På forhånd tak.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.