Mad og spise selv - 3 år, 1 mdr.

1. august 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Mad og spise selv - 3 år, 1 mdr.

Kære Helen

Vores datter er lige blevet tre år, og af mange forskellige årsager spiser hun stadig ikke sin morgenmad og sin aftengrød selv. Hun kan selvsagt sagtens, men hun foretrækker, at jeg hjælper hende - hun synes, det er hyggeligt, og det er blevet en vane.

Desværre har vi også været for dårlige til at lade hende se iPad, imens hun spiser. Det er vi dog sluppet af med ved aftensmaden, når vi spiser sammen alle tre. Til gengæld mister hun hurtigt interessen og spiser derfor sjældent særlig meget aftensmad.

Hun spørger tit efter aftengrøden umiddelbart efter aftensmaden, men hun spiser den kun, hvis jeg/vi giver hende den. Meget gerne imens hun ser iPad, læser bog eller lægger puslespil.

Men nu er spørgsmålet - skal vi forsøge os med en kold tyrker på både iPad og det at spise selv?
Vi vil meget gerne have, at hun spiser alle måltider selv.

Jeg plejer at made hende grøden om morgenen og om aftenen inden sengetid. Vores problem (og grunden til vi ikke har gjort noget ved det før) er, at hun spiser væsentlig mere, når vi giver hende grøden. Og hvis hun får al sin grød om aftenen, sover hun bedre natten igen - og vågner senere (hun sover typisk fra 19 til 7). Uden grød kan hun godt vågne kl 5.

Om morgenen spiser hun også markant mindre, ...

Annonce

... hvis hun selv skal spise, og hun nægter at spise uden iPad. Og vi vil jo ikke sende hende af sted i børnehaven uden ordentlig morgenmad. Det skal lige siges, at hun får en halv banan i hånden (den anden halve kommer i hendes havregrød), som hun selv spiser imens jeg laver grøden færdig.

Så hvordan vender vi hende til at spise selv OG undvære iPad'en imens hun gør det?

Det skal lige siges, at hun skal være storesøster i midten af august, og vi forventer i den forbindelse, at hun måske vil efterspørge vores hjælp (til ting hun godt selv kan) endnu mere, end hun gør nu. Så er det også noget, vi kan tage højde for allerede nu?

Vi er helt med på, at vi selv har skabt problemerne. Men vi er samtidig også meget opsatte på at få dem løst - vi synes, der er lidt for mange "krumspring" omkring noget så simpelt som mad og det at spise selv.

I vores ferie (de sidste tre uger) er det som om, hun var midt i et tigerspring med meget lidt appetit, blandet søvn og pjevsethed. Så her har vi føjet hende og ladet hende se iPad.
Men nu hvor ferien er slut, vil vi meget gerne finde en god rytme uden iPad - hvor vores datter spiser selv. Men er det utopi med lillebror på vej?

På forhånd mange tak for hjælpen, og rigtig god sommer.

Bedste hilsner
Skattepigens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!