Brev:
Mad og spise selv - 3 år, 1 mdr.
1. august 2016
Alder:
3 år, 1 mdr.
Mad og spise selv - 3 år, 1 mdr.
Kære Helen
Vores datter er lige blevet tre år, og af mange forskellige årsager spiser hun stadig ikke sin morgenmad og sin aftengrød selv. Hun kan selvsagt sagtens, men hun foretrækker, at jeg hjælper hende - hun synes, det er hyggeligt, og det er blevet en vane.
Desværre har vi også været for dårlige til at lade hende se iPad, imens hun spiser. Det er vi dog sluppet af med ved aftensmaden, når vi spiser sammen alle tre. Til gengæld mister hun hurtigt interessen og spiser derfor sjældent særlig meget aftensmad.
Hun spørger tit efter aftengrøden umiddelbart efter aftensmaden, men hun spiser den kun, hvis jeg/vi giver hende den. Meget gerne imens hun ser iPad, læser bog eller lægger puslespil.
Men nu er spørgsmålet - skal vi forsøge os med en kold tyrker på både iPad og det at spise selv?
Vi vil meget gerne have, at hun spiser alle måltider selv.
Jeg plejer at made hende grøden om morgenen og om aftenen inden sengetid. Vores problem (og grunden til vi ikke har gjort noget ved det før) er, at hun spiser væsentlig mere, når vi giver hende grøden. Og hvis hun får al sin grød om aftenen, sover hun bedre natten igen - og vågner senere (hun sover typisk fra 19 til 7). Uden grød kan hun godt vågne kl 5.
Om morgenen spiser hun også markant mindre, hvis hun selv skal spise, og hun nægter at spise uden iPad. Og vi vil jo ikke sende hende af sted i børnehaven uden ordentlig morgenmad. Det skal lige siges, at hun får en halv banan i hånden (den anden halve kommer i hendes havregrød), som hun selv spiser imens jeg laver grøden færdig.
Så hvordan vender vi hende til at spise selv OG undvære iPad'en imens hun gør det?
Det skal lige siges, at hun skal være storesøster i midten af august, og vi forventer i den forbindelse, at hun måske vil efterspørge vores hjælp (til ting hun godt selv kan) endnu mere, end hun gør nu. Så er det også noget, vi kan tage højde for allerede nu?
Vi er helt med på, at vi selv har skabt problemerne. Men vi er samtidig også meget opsatte på at få dem løst - vi synes, der er lidt for mange "krumspring" omkring noget så simpelt som mad og det at spise selv.
I vores ferie (de sidste tre uger) er det som om, hun var midt i et tigerspring med meget lidt appetit, blandet søvn og pjevsethed. Så her har vi føjet hende og ladet hende se iPad.
Men nu hvor ferien er slut, vil vi meget gerne finde en god rytme uden iPad - hvor vores datter spiser selv. Men er det utopi med lillebror på vej?
På forhånd mange tak for hjælpen, og rigtig god sommer.
Bedste hilsner
Skattepigens mor