Stort temperament - 2 år

19. maj 2016

Kategori:
Alder:
2 år

Stort temperament - 2 år

Kære Helen.

Jeg har en sød og lidt forsigtig datter på to år, som samtidig også har et meget stort temperament. Hun bliver ofte meget vred og skriger og kaster sig på gulvet. Herhjemme tager vi det bare roligt – hun får lov at være vred og så trøster vi hende, eller prøver at lede hendes opmærksomhed hen på noget andet.

Dét der for os er lidt svært at tackle, er når hun slår og river os eller sig selv i frustration. Det kan ske når hun ikke får sin vilje eller ikke føler sig forstået. Det kan også ske i søgen efter vores grænser, at hun slår eller kaster med ting. Så griner hun samtidig. Hun skriger også ofte, når min kæreste og jeg snakker sammen, og opmærksomheden ikke lige er på hende. Hun kan også finde på at slå, hvis man får sagt en ting til hende, som hun ikke har lyst til at tale om.

Jeg kan forestille mig, at alt dette sikkert er ...

Annonce

... normalt for et barn på to, men mit egentlige spørgsmål går på, hvordan vi tackler det bedst? Når hun slår og river os eller sig selv, eller når hun kaster mad og drikke på gulvet under et måltid, er vi i tvivl om hvordan vi håndterer det bedst muligt. Det virker for os forkert at skælde ud, når hun ikke er større, og det lader ikke til at have gavn for hverken hende eller os. Vi har prøvet at aflede hendes opmærksomhed med noget andet, hvilket også ofte hjælper. Men samtidig synes vi også, at der skal være en form for konsekvens, at hun skal forstå, at det ikke er okay at rive, slå og kaste med ting.

Jeg vil lige tilføje at hendes sprog er rigtig fint – hun har et rimelig stort ordforråd og sætter gerne tre-fire ord sammen, så hun er god til at udtrykke hvad hun gerne vil have.

Glæder mig til at høre dine gode råd!

De bedste hilsner
Sandra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!