Brev:
Stort temperament - 2 år
19. maj 2016
Alder:
2 år
Stort temperament - 2 år
Kære Helen.
Jeg har en sød og lidt forsigtig datter på to år, som samtidig også har et meget stort temperament. Hun bliver ofte meget vred og skriger og kaster sig på gulvet. Herhjemme tager vi det bare roligt – hun får lov at være vred og så trøster vi hende, eller prøver at lede hendes opmærksomhed hen på noget andet.
Dét der for os er lidt svært at tackle, er når hun slår og river os eller sig selv i frustration. Det kan ske når hun ikke får sin vilje eller ikke føler sig forstået. Det kan også ske i søgen efter vores grænser, at hun slår eller kaster med ting. Så griner hun samtidig. Hun skriger også ofte, når min kæreste og jeg snakker sammen, og opmærksomheden ikke lige er på hende. Hun kan også finde på at slå, hvis man får sagt en ting til hende, som hun ikke har lyst til at tale om.
Jeg kan forestille mig, at alt dette sikkert er normalt for et barn på to, men mit egentlige spørgsmål går på, hvordan vi tackler det bedst? Når hun slår og river os eller sig selv, eller når hun kaster mad og drikke på gulvet under et måltid, er vi i tvivl om hvordan vi håndterer det bedst muligt. Det virker for os forkert at skælde ud, når hun ikke er større, og det lader ikke til at have gavn for hverken hende eller os. Vi har prøvet at aflede hendes opmærksomhed med noget andet, hvilket også ofte hjælper. Men samtidig synes vi også, at der skal være en form for konsekvens, at hun skal forstå, at det ikke er okay at rive, slå og kaste med ting.
Jeg vil lige tilføje at hendes sprog er rigtig fint – hun har et rimelig stort ordforråd og sætter gerne tre-fire ord sammen, så hun er god til at udtrykke hvad hun gerne vil have.
Glæder mig til at høre dine gode råd!
De bedste hilsner
Sandra