Brev:
Når børn straffer sig selv
6. april 2016
Alder:
7 år, 11 mdr.
Når børn straffer sig selv
Hej Helen,
Der er i dag kommet mere fokus på unge og selvskade, men hvad med børn?
Min datter på 8 år slår sig selv i pressede situationer, når hun ef ked af det eller vred. Hun er en dygtig, sød, genert, reflekterende og omsorgsfuld pige, som stiller høje krav til sig selv og har altid haft udfordringer med tøj der driller og det betyder meget at hun føler sig tryg i form af at have det sikre eller det rigtige på. Samtidig er hun faktisk også i mange situationer den udadvende pige, der fører an, finder på, er fræk, doven, næsvis (dog ikke overfor autoriteter som lærer, læger osv.! Hun går meget op i rigtigt og forkert og agerer gerne "politibetjent", selvom hun ikke altid selv kan leve op til det og det ved hun såmænd også godt selv :-)
Mit spørgsmål er måske nok lidt udenfor dit område, men det er svært at finde informationer omkring dette emne, så nu prøver jeg dig.
Hvad gør man, når børn straffer sig selv på den måde? Hvad gør man for at stoppe en eventuel mere alvorlig udvikling?
Bedste hilsner
fra en bekymret mor