Middagsmad

3. marts 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Middagsmad

Kære Helen.

Jeg har et spørgsmål til, hvordan vi skaber den helt rette og hyggelige aftensmadssituation for vores datter.

Vi har fået en dårlig vane med at holde meget øje med hende, og hvad hun spiser. Så vi taler meget om det undervejs og kommer til at kommentere, hvor meget hun spiser etc.

Vi er også begyndt at lave aftaler med hende, såsom 'hvis du spiser lidt mere, må du...' eller lign. Og det vil vi rigtig gerne ud af igen.

Uroen omkring hvor meget hun spiser stammer helt sikkert fra en masse sygdom, da hun var lille og vi måtte gøre en ekstra indsats for at få hende til at spise.
Og så er vi nervøse for, at hun får for lidt og dermed bliver sulten i løbet af natten.
Hun har aldrig ...

Annonce

... været rigtig god til at sove, så vi gør selvsagt alt vi kan for at sikre, at hun har, hvad hun skal bruge for at sove igennem.

Men, vi er kede af situationen som den er nu. Hun er kommet ind i en rytme med at se iPad, imens hun spiser. Hun bliver distraheret og spiser derfor mere. Og hun bliver selvsagt rigtig gal og vil slet ikke spise, hvis hun ikke må se iPad (eller TV) imens.

Så hvordan bryder vi den onde cirkel? Siger vi (fra den ene dag til den anden), at nu er det slut med skærm ved maden... og hvis hun så ikke spiser noget, er det bare ærgerligt?! Og hvordan ændrer vi fokus ved middagsbordet, hvis hun sidder med?

Vi håber meget, du kan hjælpe.

På forhånd tak.

Kærlig hilsen
skattepigens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor