Brev:
Middagsmad
3. marts 2016
Alder:
2 år, 7 mdr.
Middagsmad
Kære Helen.
Jeg har et spørgsmål til, hvordan vi skaber den helt rette og hyggelige aftensmadssituation for vores datter.
Vi har fået en dårlig vane med at holde meget øje med hende, og hvad hun spiser. Så vi taler meget om det undervejs og kommer til at kommentere, hvor meget hun spiser etc.
Vi er også begyndt at lave aftaler med hende, såsom 'hvis du spiser lidt mere, må du...' eller lign. Og det vil vi rigtig gerne ud af igen.
Uroen omkring hvor meget hun spiser stammer helt sikkert fra en masse sygdom, da hun var lille og vi måtte gøre en ekstra indsats for at få hende til at spise.
Og så er vi nervøse for, at hun får for lidt og dermed bliver sulten i løbet af natten.
Hun har aldrig været rigtig god til at sove, så vi gør selvsagt alt vi kan for at sikre, at hun har, hvad hun skal bruge for at sove igennem.
Men, vi er kede af situationen som den er nu. Hun er kommet ind i en rytme med at se iPad, imens hun spiser. Hun bliver distraheret og spiser derfor mere. Og hun bliver selvsagt rigtig gal og vil slet ikke spise, hvis hun ikke må se iPad (eller TV) imens.
Så hvordan bryder vi den onde cirkel? Siger vi (fra den ene dag til den anden), at nu er det slut med skærm ved maden... og hvis hun så ikke spiser noget, er det bare ærgerligt?! Og hvordan ændrer vi fokus ved middagsbordet, hvis hun sidder med?
Vi håber meget, du kan hjælpe.
På forhånd tak.
Kærlig hilsen
skattepigens mor