Brev:
Min 2-årige datter bestemmer alt!
9. februar 2016
Alder:
2 år
Min 2-årige datter bestemmer alt!
Hej Helen.
Min 2-årlige datter er blevet til "alfa-leder" derhjemme, og vi har brug for hjælp til at genoprette disciplin og et sundt, velafbalanceret forhold til vores lille tyran.
Jeg/vi har følelsen af at gå konstant rundt på glasskår, og hele tiden skulle 'passe på', for ikke at forårsage skrig, gråd og hysteri hos vores lille pige. I dagplejen virker hun fornuftig, lidt tilbageholdende, tilfreds, rolig og sød. Når hun kommer hjem er hun hysterisk, krævende, umulig at stille tilfreds, utålmodig... Og begge vi voksne er udmattede af at omgåes hendes temperament, forsøge at glatte ud, forhandle og stiltiende finde os i hendes luner og opfarenhed.
Ydermere skaber det splid mellem far og mor, at vi skal passe på, indordne os under alle hendes luner og de uskrevne regler ('hvis jeg får hagesmæk på, nægter jeg at spise'), og vi er ofte uenige om hvorledes vi skal tackle hende (Han mener, der skal vises disciplin og hård hånd for at statuere et eksempel, Hun mener at vi skal være konstruktive, og grad-bøje os for bl.a. at få hende til at spise/sove etc.).
Vi (specielt Mor) har haft svært ved at sætte grænser, har inddraget hende meget i alle gøremål, har kommunikeret verbalt meget med hende allerede fra da hun var spæd og har på alle måder -nok FOR mange!- forsøgt at agere respektfuldt, empatisk og inddragende for at skabe tryghed, vise kærlighed og psykisk nærvær. Resultatet er en hysterisk, negativ og følelsesmæssigt ustabil, lille pige der demonstrerer sin magt ved bl.a. at sætte sig øverst rent fysisk (f.eks. på min brystkassen eller mit hoved under leg), lægge sig på tværs ovenpå den voksne ved puttetid, sparke og markere ved små, hårde spark under aftensmåltidet på mors ben, ikke acceptere at mor taler med andre voksne, ikke vil sove i egen seng, kræve fuld opvartning gennem hele natten (vil have sutteflasken, vil have en anden sut, vil have at mor skal finde puttebamsen, den voksne må ikke vende sig om på ryggen, gå ud og tisse etc.; hun er konstant 'på vagt' etc.); under måltider nægter hun at spise (og det er helt konfliktfrit hos dagplejemor, hvor hun spiser godt), går tit sulten seng hvilket betyder at vi må op igen for at spise havregryn, en bolle el lign., fordi hun ikke kan sove pga sult.
Hendes dag ser ca. således ud:
Kl. 06.30: vågner.
Kl. 07.30: morgenmad. Havregryn med mælk.
Kl. 09.00: afsted til dagplejen. Bolle & frugt.
Kl. 11.15: frokost i dagplejen. Rugbrød.
Kl. 12-15: middagslur i dagplejen (væsentligt kortere lur hjemme i weekenderne)
Kl. 15.10: bolle & frugt i dagplejen. Hjem.
Kl. 16.00: et glas saft, vand eller lidt frugt/grønt eller en kiks derhjemme. Hygge og leg med mor.
Kl. 18.00: aftensmad med mor og far. Spiser næsten intet.
Kl. 19.15-19.45: pusles, børster tænder, tilbydes bolle eller havregryn inden sengetid.
Kl. 19.45: sengetid. Mor eller far ligger tæt med hende ca. 1-3 timer, inden hun overgivet sig til søvnen. Sover meget let, med gentagne opvågninger.
Jeg skal anføre, at hun er HSP-bRn, og altså er meget følsom af natur.
Vi glæder os meget til at høre dine råd!!!
Med venlig hilsen
Heidi