Kradser og river i hår

5. oktober 2015

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Kradser og river i hår

Kære Helen.

Vores søn på halvandet er en dejlig dreng, sprængfyldt med energi og gåpåmod. Dog har vi et problem, vi gerne vil have dit syn på.

Igennem en del måneder har han haft tendens til at ville nive, kradse, slå og rive i hår. Han gør det indimellem i vuggestuen og overfor os, men det er langt mere udtalt overfor hans søster, der er knap to år ældre end ham. Det er nået dertil, hvor vi nu faktisk forventer, at det sker, når de er i nærheden af hinanden. Det sker ofte, når de leger sammen og begge ser ud til at hygge sig, så derved er det kun nogle gange et resultat af en synlig konflikt. Ofte virker det heller ikke som om, at han er vred på hende - men snarere som om, han bare ikke kan lade være med, at f.eks. rive i hendes hår. Hans søster gør ikke noget ...

Annonce

... tilsvarende, så han har ikke lært det af hende.

Vi har prøvet at ændre hans adfærd ved at sige "nej" og fortælle ham, at han ikke må slå sin søster og istedet givet ham alternativet med at age hende. Men mange gange når vi blot at sige det, før han igen er tilbage og niver hende. Det sker også, at han bliver ked af det, når vi irettesætter ham, og det er naturligvis heller ikke meningen.

Tendensen til at rive og kradse os er ikke nær så udtalt, når vi er alene med ham uden hans søster. Vi forsøger derfor at have alenetid med ham i weekenden - men det er svært at nå i hverdagene.

Vi står nu i den situation, hvor vi meget gerne vil ændre vores søns måde at kommunikere på, men ønsker råd til, hvordan vi gør dette bedst for ham og resten af familien.

Med venlig hilsen
G

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.