Brev:
Kradser og river i hår
5. oktober 2015
Alder:
18 mdr.
Kradser og river i hår
Kære Helen.
Vores søn på halvandet er en dejlig dreng, sprængfyldt med energi og gåpåmod. Dog har vi et problem, vi gerne vil have dit syn på.
Igennem en del måneder har han haft tendens til at ville nive, kradse, slå og rive i hår. Han gør det indimellem i vuggestuen og overfor os, men det er langt mere udtalt overfor hans søster, der er knap to år ældre end ham. Det er nået dertil, hvor vi nu faktisk forventer, at det sker, når de er i nærheden af hinanden. Det sker ofte, når de leger sammen og begge ser ud til at hygge sig, så derved er det kun nogle gange et resultat af en synlig konflikt. Ofte virker det heller ikke som om, at han er vred på hende - men snarere som om, han bare ikke kan lade være med, at f.eks. rive i hendes hår. Hans søster gør ikke noget tilsvarende, så han har ikke lært det af hende.
Vi har prøvet at ændre hans adfærd ved at sige "nej" og fortælle ham, at han ikke må slå sin søster og istedet givet ham alternativet med at age hende. Men mange gange når vi blot at sige det, før han igen er tilbage og niver hende. Det sker også, at han bliver ked af det, når vi irettesætter ham, og det er naturligvis heller ikke meningen.
Tendensen til at rive og kradse os er ikke nær så udtalt, når vi er alene med ham uden hans søster. Vi forsøger derfor at have alenetid med ham i weekenden - men det er svært at nå i hverdagene.
Vi står nu i den situation, hvor vi meget gerne vil ændre vores søns måde at kommunikere på, men ønsker råd til, hvordan vi gør dette bedst for ham og resten af familien.
Med venlig hilsen
G