Måltidskriser

27. september 2015

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Måltidskriser

Kære Helen

Jeg skriver angående vores søn på 16 mdr. og hans madvaner. Han er en generelt glad dreng, der lader til at trives godt. Han går i vuggestue, og har gjort det siden han var 11 mdr, men min kæreste har fortsat barsel, så han har nogle korte dage fra 9-15.

Han har for 1 mdr. siden været ramt af tre-dags-feber og fik i tilslutning hertil et par kindtænder, som han reagerede meget på. Det endte med en uges tid, hvor han ikke ville ikke spise, drikke eller sove og vi begyndte derfor at give ham lidt alternativ kost, så han i det midste fik lidt energi. Dvs. en del is og yoghurt med gryn. Han havde tabt sig lidt efter sygdommen, så vi ville helst ikke længere ned i vægt. Nu er han igen begyndt at spise det alt der bliver serveret for ham i vuggestuen, men ikke hjemme, og sådan har det været i 2-3 uger.

Faktisk er måltiderne herhjemme blevet noget af et cirkus med rigtig meget gråd og flitsbue. Det starter ofte allerede når han skal op og sidde i sin stol. Han bliver helt arrig og er faktisk umulig at placere i stolen. Når han er kølet lidt ned, kan vi for det meste få ham op og sidde, men han spiser ingenting. På de gode dage leger han lidt med maden, putter lidt i munden og tager det ud igen. På de dårlige dage rejser han sig og tramper og kommer ned og græder resten af aftenen.

Før i tiden spiste han meget og stort set alt hvad der blev serveret for ham. Nogle dage mindre end andre naturligvis, men over dagen som samlet spiste han en del. Han har altid ligget fint på sin vægtkurve og det tror jeg stadig han gør, omend han er et kile eller to under hvad han var for en måned siden. De får varm og varieret økologisk mad i vuggestuen, så ernæringsmæssigt, tror jeg han er rimelig godt med mht. kostvariation, da han som skrevet spiser hvad der bliver serveret ...

Annonce

... dernede. Han har også altid spist meget morgenmad, men nu er det også begyndt at blive et problem herhjemme.

Vi har prøvet i en periode kun at give ham rugbrød med leverpostej til aftensmad, fordi det var det han viste interesse for og spiste uden at blive sur, og vi tænkte det måske kunne vende nogle af de negative associationer, der lader til at være kommet i forbindelse med måltiderne. Det virkede i et par dage, men nu skaber det stort set sammen situation. Det eneste, der lader til at virke, er at placere ham i stolen med en tallerken foran sig og så gå lidt væk, fx. ind i et tilstødende rum hvor vi kan se hinanden, men altså ikke sidder sammen. Så spiser han det meste og smager på det hele og kalder når han er færdig.

Den sidste uge er vi gået tilbage til at give ham lidt godnatgrød, da han ellers vågner kl. 5 og er meget sulten (men stadig ikke vil spise morgenmad) og godnatgrøden spiser han, når vi bruger taktikken med at lade ham sidde alene i køkkenet. Vi spiser normalt aftensmad kl. 18 og giver godnatgrøden kl. 19:15.

Vi tænker selv, at vi på en eller anden måde har fået skabt en dum situation omkring måltiderne, der handler om noget andet end maden. Måske fordi vi efter sygdommen kom til at være lidt for nødende og opmærksomme på hvor meget han spiste. Han er en selvstændig lille fyr og vil alt selv. Han spiser selv med fingrene og en gaffel og har gjort det i et par måneder. Han er heller ikke meget for at få børstet tænder eller få nattøj på (eller andre ting, hvor mor og far bestemmer), men disse situationer er på en eller anden måde nemmere for os at håndtere - måske fordi maden også er forbundet med et element af hygge, som vi nyder og før synes at nyde alle tre sammen. Vi har nok brug for et godt råd til, hvordan vi kan få det vendt.

Hilsen Madsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet