Viljestærk dreng

24. september 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 9 mdr.

Viljestærk dreng

Kære Helen

Vores dreng er meget viljestærk i øjeblikket, og det har givet nogle trælse situationer, som jeg gerne vil have hjælp til at håndtere bedre.

Vi har haft flg. to situationer:

1)
Han er i bad, hvilket han nyder. Jeg siger til ham, at nu er det snart tid til at komme op, og at han må være der 5 minutter mere. Herefter vil han overhovedet ikke op, og jeg siger, at det skal han for vandet er ved at være koldt, klokken er ved at være mange, og han har været i bad længe.

Vi har haft samme situation en gang tidligere, hvor han løb tilbage til badeværelset og kravlede op i badekaret, hvilket resulterede i, at jeg låste døren til badeværelset.

Han vil stadig ikke op, så jeg siger, at så er jeg nødt til at tage ham op alligevel og låse døren til badeværelset. Og det gør jeg så.

Der går lidt tid, hvor han er utilfreds og ikke vil have nattøj på, men han bliver i godt humør efter kort tid.

Hvordan kunne jeg have gjort det anderledes?

2)
Om morgenen vil han ikke have morgenmad og i tøj, og selvom vi har prøvet med alt muligt, så er han bare stædig. Det at give ham tøj på imod sin vilje er dels ekstremt ubehageligt, ...

Annonce

... jeg kan slet ikke lide at anvende magt, og dels svært da han jo bare tager det af igen.

Det resulterer så i, at jeg to morgener har måttet bære ham til børnehave (vi bor 2 huse fra børnehaven), den ene dag iført nattøj, hvor det så efter ½ time lykkedes mig at få tøj på ham. Da jeg skulle hente ham i dag sov han, så jeg vækkede ham blidt, og spurgte om han var klar til at komme hjem. Han nægtede pure at få tøj på. Jeg sagde så, at jeg ikke ville bære ham hjem i undertøj, hvilket så gjorde, at det tog mig 1 time, indtil jeg til sidst måtte trække ham i trøjen – bukserne måtte jeg opgive, og derefter bære ham hjem igen. Hjemme var han ked af det lidt, men blev alligevel rimelig hurtigt i godt humør.

Hvad hulen gør man i disse situationer? Vi har altid kunnet komme meget langt med at aflede, men det har vi ikke kunnet i disse situationer.

Som jeg har skrevet før, så siger jeg ikke ret ofte nej, men når jeg har sagt nej, så holder jeg fast. Og det er det jeg mener må være det vigtigste. Men jeg vil bare ikke bruge magt for at få ham til at høre efter.

Jeg føler mig virkelig magtesløs, og håber du har nogle gode råd i ærmet.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder