Brev:
Viljestærk dreng
24. september 2015
Alder:
3 år, 9 mdr.
Viljestærk dreng
Kære Helen
Vores dreng er meget viljestærk i øjeblikket, og det har givet nogle trælse situationer, som jeg gerne vil have hjælp til at håndtere bedre.
Vi har haft flg. to situationer:
1)
Han er i bad, hvilket han nyder. Jeg siger til ham, at nu er det snart tid til at komme op, og at han må være der 5 minutter mere. Herefter vil han overhovedet ikke op, og jeg siger, at det skal han for vandet er ved at være koldt, klokken er ved at være mange, og han har været i bad længe.
Vi har haft samme situation en gang tidligere, hvor han løb tilbage til badeværelset og kravlede op i badekaret, hvilket resulterede i, at jeg låste døren til badeværelset.
Han vil stadig ikke op, så jeg siger, at så er jeg nødt til at tage ham op alligevel og låse døren til badeværelset. Og det gør jeg så.
Der går lidt tid, hvor han er utilfreds og ikke vil have nattøj på, men han bliver i godt humør efter kort tid.
Hvordan kunne jeg have gjort det anderledes?
2)
Om morgenen vil han ikke have morgenmad og i tøj, og selvom vi har prøvet med alt muligt, så er han bare stædig. Det at give ham tøj på imod sin vilje er dels ekstremt ubehageligt, jeg kan slet ikke lide at anvende magt, og dels svært da han jo bare tager det af igen.
Det resulterer så i, at jeg to morgener har måttet bære ham til børnehave (vi bor 2 huse fra børnehaven), den ene dag iført nattøj, hvor det så efter ½ time lykkedes mig at få tøj på ham. Da jeg skulle hente ham i dag sov han, så jeg vækkede ham blidt, og spurgte om han var klar til at komme hjem. Han nægtede pure at få tøj på. Jeg sagde så, at jeg ikke ville bære ham hjem i undertøj, hvilket så gjorde, at det tog mig 1 time, indtil jeg til sidst måtte trække ham i trøjen – bukserne måtte jeg opgive, og derefter bære ham hjem igen. Hjemme var han ked af det lidt, men blev alligevel rimelig hurtigt i godt humør.
Hvad hulen gør man i disse situationer? Vi har altid kunnet komme meget langt med at aflede, men det har vi ikke kunnet i disse situationer.
Som jeg har skrevet før, så siger jeg ikke ret ofte nej, men når jeg har sagt nej, så holder jeg fast. Og det er det jeg mener må være det vigtigste. Men jeg vil bare ikke bruge magt for at få ham til at høre efter.
Jeg føler mig virkelig magtesløs, og håber du har nogle gode råd i ærmet.
Hilsen