Diskussioner og vredesudbrud

10. september 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

Diskussioner og vredesudbrud

Hej Helen :)

Det er efterhånden et stykke tid siden jeg har haft behov for at skrive til dig, men puha hvor jeg da også har brug for lidt råd nu.

Der er sket rigtig meget i min datters liv det sidste halvanden års tid.

Min nu ekskone og jeg er blevet skilt og vi er derfor fraflyttet det hus hvor min datter havde sine første 2år.

Hun er som 3årig jo også startet i børnehave og skal udover det vende sig til kun at se min ekskone hver 2. weekend.

Det skal siges, at vi i ca. 6 måneder forsøgte at køre en 7/7 ordning, men jeg følte at det gav alt for meget uro og meget lidt stabilitet i vores datters liv, så det hedder nu hver 2. weekend hos min ekskone og ellers hos mig hendes 'mama' - jeg er den biologiske mor.

Min datter er 3,5år. De sidste par måneder er der sket en drastisk ændring i hendes adfærdsmønster og desværre til den negative side.

Hun afprøver rigtig mange grænser, hvilket jo nok er meget normalt i hendes alder og det prøver jeg også at give hende plads til, men der hvor det går ret meget over gevind er når hun bliver ved med at være trodsig indtil jeg bliver rigtig vred.

Det kan for eksempel være at hun kommer til at gøre noget der gør ondt på min kæreste eller jeg, så fortæller vi hende stille og roligt at det må hun ikke for det gør altså ondt. Hendes respons er at gøre det igen og igen og igen indtil vi tager fat i hende og fjerner hende fra os. Så bliver hun først rigtig aggressiv og skriger os ind i hovedet og efterfølgende bliver rigtig, rigtig ulykkelig. Herfra har vi ...

Annonce

... prøvet stort set alt. Sætte os ned til hende og prøve at forklare hende hvorfor vi fjerner hende fra os, vi har forsøgt at ignorere hende, sende hende ind på hendes værelse. Vi har sågar fjernet hendes 'privilegier' som godnathistorie eller fredagsslik. Hvilket jeg egentlig er dybt imod, men det er virkelig som om intet rigtig trænger ind til hende.

Når hun så er kølet ned, så kommer hun næsten altid ind til os igen og siger 'undskyld' eller 'jeg er ikke dum mere nu'. Så tager jeg hende altid ind til mig, krammer hende og giver hende en masse nærvær og taler så, meget langsomt og stille med hende om hvorfor jeg bliver sur/ked af det.

Så kan der gå 10 minutter og så er den gal igen.
Det føles efterhånden som om, at vi bruger størstedelen af vores dag på at skændes.

Det kan også vise sig ved at hun pludselig opfører sig meget umodent (af en 3årig at være selvfølgelig). Pludselig kan hun ikke selv finde ud af at tage sko på, eller gå på toilettet selv (hvilket hun har kunne siden hun var 2,5år gammel).

Pludselig kommer der en periode hvor hun tisser i bukserne flere gange om dagen hvilket hun ikke har gjort i over 1 år og tit virker det som om hun godt er klar over det, men bare ikke tager sig af det.

Når vi bliver 'uvenner' og hun får sine vredesudbrud råber hun ofte på sin mor, min ekskone.

Jeg håber meget du har nogle redskaber til hvordan jeg skal gribe hende an og støtte hende i den her periode hun går igennem, så vi forhåbentlig kan få lidt flere glædestimer og lidt færre tåre.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin